Fortsätt till huvudinnehåll

Semestern del 1

Okej det är väl dags för en liten semesteruppdatering nu. Mest för att Piko fortfarande är en lite räddhare och sitter och trycker i ett hörn på samma ställe som igår. Så inga framsteg där. Inte heller med Johans öroninflammation verkar det som för han ligger fortfarande och sover. Tror att det är bäst om han går till vårdcentralen igen och får tömt örat på var.

Så tillbaka till semstern... Kommer inte riktigt ihåg hur mycket jag hann uppdatera bloggen innan vårt wifi på hotellet gav upp så tar om allt igen. ;)

I lördags körde mamma och pappa oss upp till Ängelholm där vi skulle ta flyget. Världens minsta flygplats var det för övrigt. Alla som skulle på vårt plan fick inte sittplatser i väntsalen så litet var det. Och under hela dagen skulle bara två flygplan lyfta därifrån. Var lite orolig först för när vi kom in i väntsalen såg vi bara en flygplan och det var ett propellerplan så vi funderade på om det var det vi skulle åka med. Som tur var kom det ett större plan en liten stund senare som skulle ta oss till Antalya.

I väntsalen
Jag minns inte vad klockan var när vi kom fram till Turkiet men hon borde ha varit runt tre lokal tid. Vi hämtade upp våra väskor och gick ut till vår transferbuss. Vilken värmechock säger jag bara! Temperaturen låg tydligen runt 45 grader. Som tur var fanns det AC i bussen.

På bussen
Efter att ha släppt av passagerare på flera andra ställen först hoppade vi av bussen på Prime Apart. Det var ett hotell med lägenheter som hörde till Turkietresor som anordnade resan. Det var bara deras gäster som bodde där så med andra ord fanns bara svenskar och norrmän där. Stället var byggt 2011 så allt var väldigt fräscht och snyggt. Har faktiskt inga klagomål alls på lägenheten. :)

Köket. Spisen hade fyra gasbrännare och en vanlig kokplatta. Pga brandrisk var inte gasen inkopplad så det fanns med andra ord bara en fungerande platta.



Man kan skymta havet där borta bakom träden...


Första dagen gjorde vi inte så mycket mer än gick en liten runda på jakt efter en mataffär. Vi hittade en som påminde lite om Lidl och det gjorde priserna med. Vi köpte fyra middagar, frukost och snacks för 27 lira som motsvarar ca 110 svenska kronor. Tyvärr var utbudet otroligt dåligt. Speciellt på kött och grönsaker.

Andra dagen bokade Johan in ett besök på ett turkiskt bad (Hamam) till oss. Vi skulle bli upphämtade vid tolv men innan dess hann vi med att prova på poolen.



Det turkiska badet var en skön och spännande upplevelse! Först skulle man skrubba in hela kroppen i salt i ett saltrum. Från golv till tak var rummet fullt av salt. Lite häftigt men det sved rätt bra i våra skoskav och andra sår. Efter en snabb dusch skulle vi sedan hoppa in i bastun. Först var det en vanlig bastu i 5 minuter och direkt efter en ångbastu i ytterligare 5 minuter. Otroligt varmt så när vi kom ut i solen i 35 graders hetta kändes det nästan lite kallt... Vi fick åtminstone svalka oss i poolen efter bastun innan vi blev vägskjutsade till nästa moment. Nästa moment var ännu en kroppsskrubb och en skummassage, men den här gången skulle vi själva inte göra något mer än bara ligga ner medan några turkiska män skrubbade och masserade oss. Skrubben var väl inte jätteskönt och jag tror att killen som skrubbade mig kittlade mig lite extra under fötterna när han märkte hur kittlig jag var. Hmpf! Skummassagen däremot var väääldigt skön!
Efter en lite paus i några solstolar i 20 minuter skulle vi gå till oljemassagen som var det sista momentet. Skönt det med.
Hela utflykten tog 2,5 timmar och man var ju aldrig ensam på stället. Dels blev jag och Johan behandlade samtidigt i samma rum men dels kändes det som om det var fler som jobbade där än vad det fanns gäster.

På väg till hamam.
Det turkiska badet skulle tydligen hjälpa oss med solbrännan så när vi kom hem begav vi oss direkt till stranden. Här fanns det ingen möjlighet att bara lägga sig på stranden där man kände för. Här var man tvungen att hyra solstolar.



Till lunch delade vi på en tallrik med pommes och en läsk. Hungrig blev man sällan i hettan, men törstig var man ständigt.

På kvällen åt vi lite mat i lägenheten och gick ner till poolen och satt och spela kort en stund.






Nu måste jag nog publicera det här inlägget för det börjar bli lite bildtungt. Men nästa del kommer strax. :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr