Läsåret 2019 har varit riktigt bra! I februari startade jag och mina tjejkompisar en bokklubb som vi har lyckats hålla igång under året så läsningen har varit mycket varierad och jag har läst många böcker som jag aldrig skulle ha valt själv - vilket har varit både bra och dåligt! Mest bra eftersom mitt mål med bokklubben var att vidga mina vyer, men en del böcker har verkligen inte passat mig.
Jag har även hållit igång mina Bujo-uppdateringar där jag har skrivit ner hur många sidor jag har läst per dag, vilka böcker jag har läst och när och jag har även gett dem betyget 1-5. Så nedan följer en lite mer detaljerad lista än tidigare över årets läsning. (B) står för bokklubbsbok.
Jag har även hållit igång mina Bujo-uppdateringar där jag har skrivit ner hur många sidor jag har läst per dag, vilka böcker jag har läst och när och jag har även gett dem betyget 1-5. Så nedan följer en lite mer detaljerad lista än tidigare över årets läsning. (B) står för bokklubbsbok.
- Kraften av Siri Pettersen 5/5
- Min fantastiska väninna av Elena Ferrante 3/5
- Hennes nya man av Elena Ferrante 4/5
- Allt för min syster av Jodi Picoult (B) 5/5
- Den som stannar, den som går av Elena Ferrante 4/5
- Det förlorade barnet av Elena Ferrante 4/5
- Still Me av Jojo Moyes 4/5
- The Orphan Master's Son av Adam Johnson 3/5
- Vi kom över havet av Julie Otsuka (B) 2/5
- 10 år i frihet av Natascha Kampusch 2/5
- Drömmen runt hörnet av Lucy Dillon 4/5
- Min historia av Michelle Obama (B) 3/5
- Och så var det bara en av Agatha Christie 4/5
- Giganternas fall av Ken Follet 3/5
- Frank, kärleken och skivbutiken av Rachel Joyce 5/5
- En sommar i Brighton av Lucy Diamond 4/5
- En annan Alice av Liance Moriarty 4/5
- Pingvinlektionerna av Tom Mitchell (B) 5/5
- Ljusets dotter av Elisabeth Nemert 3/5
- The Magician's Guild av Trudi Canavan 4/5
- The Novie av Trudi Canavan 4/5
- The High Lord av Trudi Canavan 5/5
- På egen hand av Marian Keyes 5/5
- The Ambassador's Mission av Trudi Canavan 5/5
- Rouge av Trudi Canavan 5/5
- Hjärnstark av Anders Hansen (B) 0/5
- The Traitor Queen av Trudi Canavan 5/5
- The Magician's Apprentice av Trudi Canavan 5/5
- Den röda adressboken av Sofia Lundgren (B) 5/5
- Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris 5/5
- Allt jag fått lära mig av Tara Westover 4/5
- Animal Farm av George Orwell (B) 2/5
- Flätan av Laetitia Colombani 3/5
- Never Split the Difference av Chris Voss (B) 4/5
- Wool av Hugh Howey 5/5
- Shift av Hugh Howey 4/5
Det har varit många riktigt bra böcker i år! De som jag mest vill lyfta fram är Pingvinlektionerna, Den röda adressboken och Silo-serien (Wool, Shift och Dust (som jag ännu inte läst)). De två förstnämnda för att jag blev riktigt berörd av att läsa dem och de lämnade ett stort avtryck. Silo-serien har jag läst 2 av 3 böcker och den är riktigt spännande! Ser fram emot att läsa sista boken och få reda på hur det slutar för jag har än så länge ingen aning vart det barkar.
Den absolut sämsta boken jag har läst i år är Hjärnstark. Jag ogillade den så starkt att den inte ens fick ett betyg. Anledningen är delvis för att den var så repetitiv. Den hade lätt kunnat vara en femtedel så lång utan att tappa något av sitt innehåll. En annan anledning är att den var så irriterande skriven. Uttryck i stil med "om du ännu inte förstått hur viktig träningen är för din hjärna så kommer du göra det efter följande argument..." eller "om du inte är överbevisad ännu..." användes flitigt. Författaren verkade ge sig själv många klappar på axeln samtidigt som han verkade förminska min förståelse. Innehållet var säkert bra även om jag ifrågasatte några av studierna och experimenten han tog upp, men jag var irriterad nästan hela tiden som jag läste den - därav betyget (eller bristen på det).
Så min förhoppning från förra året att jag skulle läsa mer minnesvärd och blandad litteratur verkar ju ha blivit uppfylld! Min förhoppning för det kommande året är nog att fortsätta i samma spår och kanske beta av lite fler böcker från min "Böcker att läsa"-lista. Just nu har jag 45 olästa böcker som jag har blivit tipsad om (jämfört med 53 i fjol) så jag har några att välja mellan.
Kommentarer
Skicka en kommentar