Fortsätt till huvudinnehåll

Österrike dag 7

Sista vandringsdagen på resan och det var vi båda väldigt lättade över!

Det regnade när vi började gå och det fortsatte under nästan hela dagen. Vi var mycket tacksamma över våra ponchos!

Dagens vandring började på en supply raod parallellt med en större väg. Vi fick gena igenom ett vägarbete så det var tur att ingen jobbade där då det var en lördag! Snart började vägen ringla sig uppåt. Vi hoppades att vi kunde följa den större delen av dagen men när vi råkade gå in på en gård fick vi vänliga instruktioner om att vända tillbaka och följa en stig uppåt kullarna istället. Så klart var man inne och gick hos korna även denna dag. Precis innan vi kom till Jufen som var ett av dagens delmål kom vi till en hage med en stor tjur som stod och stirrade på oss mitt på stigen. Vi kände oss inte så modiga så vi hittade en alternativ stig en bra bit ifrån honom.

Jufenalm var ett stort hotellkomplex med restaurang, bubbelpool, sauna och stora inhägnader med djur. Vi tittade längtande bort mot bubbelpoolen men blev inte långvariga.

I guideboken stod det att vi kunde ta en besvärlig skogsstig som inledningsvis var brant (nej tack!) eller ta en supply raod ner mot Maria Alm. Oavsett skulle vi passera Natrunhütte där man kunde välja att ta liften ner till Maria Alm. Vi valde så klart supply roaded, men efter en stunds vandring neråt såg vi liften ovanför oss och förstod att vi hade tagit fel väg någonstans. Men vi orkade inte vända så vi fortsatte promenaden ner till Maria Alm. Väl nere hittade vi så klart liften och eftersom vi hade fått nya Hochkönig-kort igår på hotellet så kunde vi ta liften gratis både upp och ner och det kände vi att vi kunde göra eftersom det inte var så långt kvar till vårt slutgiltiga mål.

Liften var av kabin-typ så det var en skön åktur i skydd från regnet. När vi hoppade av såg vi en man som hade en liten fågelunge på armen. Det var en "kuckuck" som tydligen betydde gök. Den hade flugit in i lifthallarna och kunde inte komma ut därifrån. Den verkade medtagen med efter en stunds vila på armen flög den iväg och satte sig i ett träd.

Vi gick en sväng på toppen av kullen och tittade in i restaurangen. Lite dyrt tyckte vi med 7 euro för en korv med bröd så vi satte oss en bit bort och åt våra medhavda landjäger istället. Vi såg dock ett stort oväder rulla in så när vi hade ätit upp satte vi oss trots allt på restaurangen och beställde in varsin varm choklad i väntan på bättre väder.

Tyvärr verkade regnet inte vilja avta så vi åkte ner igen och fortsatte vår vandring i regnet. Vi gick igenom Maria Alm och hittade vår sista vandringsetapp som var blå-markerad. Den visade sig vara väldigt behaglig - platt och lätt, men ganska händelselös. Vi passerade en golfbana och några små samhällen innan vi kom in i Saalfelden igen. Byn visade sig vara väldigt långsmal så det tog en ordentlig stund innan vi kom tillbaka till Oberbiberg igen.

Klockan var fyra när vi kom fram så vi hann med några timmars vila innan det var dags för mat. Maten var god även denna dag men kanske inget att jubla över.

24602 steg
17,2 km
4h 20 minuter








Här kan man se rodel-banan som slingrar sig uppe på kullen. Precis där den slutar låg vårt första och sista boende för resan.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr