Fortsätt till huvudinnehåll

Österrike dag 6

Det är verkligen hög tid att fortsätta med semesteruppdateringarna om jag ska hinna klart till nästa sommar! Jag har trots allt två reser till efter Österrike att skriva om. Puh!

Dag 6 på vår resa till Österrike beskrev som en ganska enkel, 5 timmar lång vandring i vår guidebok. Så var inte fallet! Redan när vi hade lämnat byn och gått in  bland åkrarna började vårt tålamod tryta då guideboken och skyltarna inte stämde överens. Vi följde en bäck mellan åkrarna både uppåt och nedåt tills stigarna tog slut men inget av det kändes rätt. Till slut följde vi skyltarna mot ett ställe som vi inte skulle till och då lyckades vi hamna på rätt ställe. Irriterande!

Några kilometer längre fram kom vi till ett vägskäl där man antingen kunde fortsätta direkt till byn Hinterthal vi hade som mål för dagen, eller så kunde man gå en "kort" tur upp till en hütte och äta lite mat. Vägen upp till hütten var enligt guideboken relativt platt så vi valde att ta den. Den visade sig vara allt annat än platt... Den gick både uppför och nedför och uppför och nedför och med en brant sluttning på ena sidan så att min svindel fick lite frispel. Tekniskt så var det en av de svårare etapper vi gick under resan och det blev ju inte bättre av att vi skulle gå tillbaka samma väg igen! Det tog oss nog 45 minuter att ta oss från vägskälet och ut ur skogen och sedan hade vi en liten bit till upp till Erich-hütte. Som tur var hade hütten öppet så det blev en lunch innan vi vände tillbaka igen. Semestern sämsta mat fick vi här. Min korvsoppa var nog mest spaghetti och korvspad och Johan fick en knödel av bröd, potatis och speck. Men det var skönt med en paus!

När vi hade kommit tillbaka till samma vägskäl igen hade vi ca 45 minuter till Pichalm som var nästa delstopp och 2 h till Hinterthal. Stigen gick både uppåt och nedåt men var lite lättare resten av dagen. Naturen runt omkring oss var så klart fin och lite annorlunda jämfört med tidigare dagar då vi hade höga, spetsiga berg höger om oss hela dagen.

Vi försökte ta ett litet fikastopp i en alm, men då kom en hel flock med kor gående mot oss. Hu! Jag smet in bakom ett staket medan Johan modigt plockade ner kex och dricka igen. Korna var väldigt nyfikna, men snart vågade jag mig ut från staketet och vi kunde gå vidare.

Nu började klockan bli mycket igen, men vi kände att vi precis hann med ett kort stopp på Pichlalm där en äldre herre serverade oss varm choklad. Klockan var efter tre när vi var klara och det fanns inga andra gäster eller vandrare vilket brukar betyda att vi är lite sent ute.

En kort bit efter Pichalm gick vi på en supply road som tog oss hela vägen ner till byn. Det hann komma en liten regnskur innan vi kom fram till hotellet. Vi checkade in vid 17 och hann med en dusch och lite vila innan det var dags att äta.

Maten som serverades var nog den bästa på resan trots att vi var lite tveksamma när vi såg leverknödel på menyn. Det var verkligen en stor boll av lever i en buljong, men den var väldigt bra tillagad så både jag och Johan åt upp. Till huvudrätt åt jag fick och Johan en gryta. Alltihop var mycket gott!

26218 steg
16,6 km
8 h












Semesterns sämsta måltid...



















Heltäckningsmatta i träimitation. Kanske hade passat i vår matsal? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Läsåret 2018

Dags att sammanfatta läsåret som har gått! Det blev betydligt färre böcker i år än tidigare - det tar tid att vara husägare och gå och gifta sig! Jag har fortsatt beta av listan med boktips som jag har fått av vänner och familj, men den verkar ständigt bli längre, inte kortare. Skaffade mig en Bullet Journal i november där jag äntligen har samlat alla tips på ett och samma ställe och kan se att jag just nu har 53 böcker på listan. Så den lär nog räcka några år till, även om den inte skulle växa mer! I min Bujo noterar jag även antalet lästa sidor per dag och sen den 9 november tills idag (30 januari) har jag bara missat att läsa 6 dagar vilket jag ändå anser vara bra! Mitt mål är även att sätta betyg på böckerna jag läst så att jag kan komma ihåg vilka jag själv kan ge som tips om någon frågar mig om råd. Så till listan! Generellt är det snabblästa böcker som finns med, Lucy Dillons alla verk är ett exempel. Det har varit ett tungt år på många sätt så det är kanske inte så konsti