Fortsätt till huvudinnehåll

Bröllopsresa till Island, dag 3

Torsdagen blev den mest fullspäckade dagen på vår resa. Som tur var hade vi hunnit med Thingvellir och Kerid dagen innan, annars hade det aldrig gått!

Vi började med en ordentlig frukost bestående av mackor, äggröra, skyr med müsli och bär och till och med en liten bit chokladtårta. Dagens första stopp blev Geysir och Stokkur som är två gejsrar som ligger precis bredvid varandra. Stokkur hade utbrott var 5-10:e minut så vi hann titta på och fotografera några av dem. Geysir har dock bara utbrott var 70:e år så den orkade vi inte vänta på...

Raskt vidare till nästa stopp som var vattenfallet Gullfoss som var otroligt storslaget, mest för att det var så brett och stort och för mängden vatten som flödade varje sekund. Extra vackert med allt grönt gräs som nästan stack i ögonen så grönt det var.

Vi fick tyvärr inte stanna så länge för vid 11.30 hade vi bokat bord på ett ställe som hette Freidhammar som är ett växthus fyllt med tomater som även har en restaurang som serverar rätter baserade på tomat. Vi båda beställde deras sopp- och brödbuffé och lade till varsitt spett för att göra det lite matigare. Johan fick dricka alkoholfritt igen, men jag beställde in en tomatöl som var långt bättre än förväntan. Den smakade öl, men eftersmaken var ren tomat.

Efter 45 minuters bilfärd var vi framme vid parkeringen till Reykjaladur och efter en dryg timmes vandring uppåt i bergen var vi till slut framme vid huvudattraktionen: en bäck/å från en varm källa som man kunde bada i. Längs med vattnet fanns ett trädäck så att man enkelt kunde komma i och ur vattnet. Satte man sig uppströms var vattnet riktigt varmt och lite längre ner var det svalare. Vattnet var riktigt härligt, men det var lite kallt att byta om.

Nästa stopp hade vi inte riktigt planerat in från början men vi fick bidrag i bröllopspresent så vi kunde inte låta bli att klämma in det i schemat: ridtur på islandshästar i Hella. Det visade sig nästan bli en privat tur med våra danska guide för det var bara en person till med, en amerikanska från St. Louise. Efter en kort introduktion av hästarna och styrningen begav vi oss ut på slätten. Vi fick rida förbi vattenfall och fina lavaformationer, korsa bäckar, rida genom lupiner och en dunge med björkar. På ett ställe fick vi prova att tölta, men första försöker gick inte så bra eftersom ledarhästen inte var så van ledare medan de andra hästarna gärna ville vara först i ledet. Det resulterade i alla fall inte i tölt utan något lite vildare och okontrollerat. Med lite kortare tyglar och lite bättre förberedda försökte vi igen och då gick det betydligt bättre. Men jag vet inte om det var så bekvämt som det påstås...

Efter ungefär en och en halv timme var vi tillbaka vid stallet igen och fick mata hästarna med lite bröd innan vi satte oss i bilen igen. Trötta och hungriga letade vi efter första bästa matställe vilket visade sig vara en Dominos pizzeria. Efter maten var Johan sugen på att åka på fler utflykter man jag var helt slut efter dagens alla upptåg så vi körde hemåt. Ljuset var ju lite lurigt eftersom det var fullt dagsljus när vi kom hem, men klockan var halv tio på kvällen så det var hög tid för lite vila.






















 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr