Fortsätt till huvudinnehåll

Bröllopsresa till Island, dag 4

Det är svårt att bestämma en favorit på Island när allting var så fantastiskt bra, men om någon måste utnämnas så är det nog ändå Landmannalaugar som vi besökte på fredagen. Från Reykjholt där vi bodde innebar det en heldagsutflykt så vi hade laddat upp med mackor och skyr till både lunch och middag innan vi lämnade civilisationen. Den första timmen i bilen var som vilken annan resa som helst, men med otroligt landskap runt om en och betydligt mer ödsligt än vad man är van vid (både hemma och på Island). Den andra timmen spenderades på en F-väg uppe på höglandet som verkade ha sett sina bästa dagar.

Vår lilla Dacia puttrade fram i 20 km/h, ner i gropar och upp ur gropar. Gropar på ena sidan bilen och andra sidan bilen och sen överallt. Och lite tvättbräda här och där så klart. Det var minst sagt eländigt, men så klart fortfarande vackert. Lite större bilar än vår gasade sig rakt igenom alltihop, men vi var inte riktigt lika modiga...

Till sist kom vi i alla fall fram och det var väl värt mödan! Landmannalaugar är ett bergområde som innehåller alla färger på paletten, sååå fint! (Mycket adjektiv nu...) Vi stannade först till vid en sjö och fotograferade och sedan körde vi vidare till den ena huvudparkeringen, den som inte krävde att man körde över en flod. Vi köpte en liten karta som var mer eller mindre värdelös för den visade inte rutten vi skulle gå. Marie hade tipsat om turen uppför Blue Mountain som tydligen skulle bjuda på fantastisk utsikt och när vi tittade upp såg det rätt lagom svårt ut. Vad vi såg nedifrån var en topp som låg ungefär halvvägs upp till den riktiga toppen, så det var liiiite längre och svårare än vad vi trodde.

I början av turen var stigen lite läskig för den gick precis vid ett klippstup, men det blev lite bättre sen. Då var den bara brant uppför. Jag som inte gillar höjder var måttligt road men det gick ändå rätt bra och till slut kom vi upp till toppen (den riktiga), trötta och varma. Nog var utsikten värd även den här mödan! Så storslaget vackert!

På toppen åt vi vår lunch och hade sen valet att gå ner samma väg igen (brant och jävlig) eller gå ner på andra sidan som vi inte visste något om, men som såg lite bättre ut. Vi valde det sistnämnda, vilket var tur för det var dels väldigt fint och dels betydligt lättare än uppvägen. Väl nere på plan mark igen var vi tvungna att vad över en iskall flodfåra. Sen skulle vi korsa ett lavafält och passade även på att gå upp till en rykande svavelpöl som luktade fis. Turen som skulle tagit 3-4 timmar hade för oss tagit närmare 5-6 timmar. Vi är nog lite ur form...

På vägen tillbaks stannade vi samma sjö igen och tog några bilder till nu när solen sakta var på väg ner. Sen var det bara att köra tillbaka på skumpiga F208.

Vi hade fått tipset att besöka Haifoss som tydligen ska vara ett av Islands högsta vattenfall så vi svängde av och möttes av en ännu jävligare bilväg än den till Landmannalaugar. Och den var inte ens utmärkt som F-väg! Det tog oändligt lång tid att komma fram och när vi väl var framme började dimman rulla in så vi hade ungefär 5 minuter tills vi inte såg vattenfallet längre. Vi som hade planerat att sitta och titta på fallet medan vi åt våra middagsmackor fick istället sitta i bilen och äta där vi knappt såg handen framför oss. Men allt kan inte bli som man planerat!




























































Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr