Fortsätt till huvudinnehåll

Recension av kameraväskan Gracie från Jo Totes

I julklapp av Johan fick jag en kameraväska som jag har gått och suktat efter länge och nu har jag hunnit prova den under några utflykter och känner mig redo att skriva några ord om vad jag tycker om den.

Jag ville ha en kameraväska som är praktisk, hållbar och rymlig men snygg. Med andra ord så skulle den ha alla funktioner som en vanlig kameraväska har, men den skulle inte se ut som en kameraväska. Jag ville ha något som jag lika gärna kunde bära med mig till skolan och på stan som på en utflykt i skogen. Det visade sig vara svårt att hitta väskor som uppfyllde samtliga krav. 

I Sverige hittade jag endast en sida som sålde snygga kameraväskor (en sida som heter fotobag.se som tyvärr har legat nere i några månader nu...) men de kändes lite väl dyra tyckte jag. En modell jag gillade där kostade en bra bit över tusen kronor. Jag kollade även runt på Ebay för att se om man kunde beställa något billigt från till exempel Kina. Väskorna i sig kostade inte så mycket, men tillräckligt mycket för att jag skulle kunna åka på att betala tullavgift. Då hade det plötsligt blivit runt 600 kr för en kameraväska som kanske inte är av bästa kvalité och som inte heller är speciellt snygg. 

Av ren tur lyckades jag klicka in mig på Jo Totes sida och där fanns mängder med väskor som var hur snygga som helst! Jag har bloggat om dem i tidigare inlägg här. De kostade dock ganska mycket och frakten var sjukt hög, så det kändes inte rimligt att bara klicka hem en på studs. Jag hintade dock lite grann till Johan att det hade varit kul att få en i julklapp och han måste ha vidarebefordrat det till tomten för under granen låg the camera bag of my dreams! 

Gracie från Jo Totes i svart. Min gamla kamera fick stå modell.

Allt detta och mer ryms samtidigt i väskan. Jag hade med enkelhet även fått plats med till exempel en tjocktröja i det stora facket.



Min oro för väskan var att materialet inte skulle vara så hållbart eftersom det inte är äkta läder. Jag var även rädd för att hakarna mellan axelremmen och väskan inte skulle hålla. Om någon annan som är intresserad av samma väska så kan jag åtminstone lugna er på ena punkten - materialet känns hur bra som helst. Det är klart att det kanske inte är lika bra som en "riktig" kameraväska, så om man hade tänkt bestiga berg med den så kanske man får tänka om, men för en amatör som jag känns det fullt tillräckligt! Hakarna å andra sidan kan jag inte berätta så mycket om. De är vanliga hakar och jag har lyckats ta sönder sådana tidigare på grund av för tunga väskor. Tiden får väl utvisa antar jag. :)



En annan sak som jag själv inte tänkte på i förväg är att materialet är ganska halt. Har man som jag lite sluttande axlar glider väskan lätt av om man bara slänger den över ena. Det är dock inget problem om man bär den över bröstet som jag vanligtvis gör. 

Allt annat gällande den här väskan är dock precis som jag ville ha den. Det stora facket är rymligt och är på den nedre halvan beklätt med den mjuka sidan av kardborrband så att man kan "inreda" den med väggar efter eget behov. Man fick med fem stycken "väggar" som kan placeras fritt (se bilder nedan). I det här facket finns det inga problem alls att få plats med kamerahus och två objektiv. Eftersom väskan är hög kan man få plats med saker ovanpå kameragrejorna med, till exempel fler kameragrejor eller kanske en varm tröja. 

Här är stora facket i väskan "halvfullt" kan man kanske säga. I finns nu ett kamerahus med objektiv på och ett objektiv till höger och ett till vänster om huset.

Små fack finns det gott om. På framsidan finns två fack med magnetspännen samt ett större fack med dragkedja. I det stora facket får jag plats med antingen boken på bilden eller min surfplatta (Samsung Galaxy Note 8.0). På insidan finns två fack med dragkedja. Det ena är lite mindre (perfekt för telefon och andra småsaker) men det lite större av dem är lika stort som det på utsidan - jag kan alltså få plats med min surfplatta där med. På baksidan finns det ett fack utan någon låsning, men i det facket finns ett mindre fack med dragkedja. Måååånga fack alltså. ;)

På baksidan finns ett fack med ett fack i sig.

Fack som stängs med magnetspänne

Med väskan följer två olika axelremmar - ett som är lite kortare som gör att man kan bära väskan över ena axeln och ett som är längre så att man kan korsa bandet över bröstet. Som jag tidigare skrev fick man även med fem olika inredningsväggar (jag använder just nu bara två). Sedan fick man även med en liten påse som man kan ha väskan i. 

Båda axelbanden och tre av de vadderade väggarna. Som synes finns det väggar med kardborrband på tre sidor och på två sidor. Man får med tre av den förstnämnda sorten och två av den sistnämnda.

En sak att tänka på innan man köper den här väskan är att den inte är vadderad. Så den skyddar inte kameran så bra från stötar och slag. Däremot får man med många vadderade väggar som man kanske kan använda för mer skydd.

Så för att summera alltsammans (mycket text!!):

- Halt material som gör att axelbandet kan glida av
- Ej vadderad insida
- Eventuellt klena hakar att hänga axelbandet i

+ Allt annat! Så snygg! Alla fack! Häftig färg på insidan!

Jag är supernöjd med den här väskan och jag kan absolut rekommendera den till andra som är intresserade. Priset känns kanske högt (119$ + 25$ frakt) men för något som både är praktiskt och snyggt så är det värt det.

Kommentarer

  1. Hej! Jag är väldigt intresserad av att beställa en väska från Jo Totes och det lutar åt samma modell som du har. Är du fortfarande nöjd med väskan? Skulle vara toppen om du orkar svara så här långt efter att du skrivit detta inlägg för de flesta recensioner jag har läst om väskan är sponsrade inlägg. /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du hittat hit först och främst! :)

      Jag är fortfarande väldigt nöjd med väskan och använder den så fort jag ska iväg på lite kortare fotoutflykter. Den största nackdelen som jag ser det med den här modellen är att den inte är speciellt ergonomisk. Släpar man runt på kamera, två objektiv, blixt och diverse annat så blir den så klart tung att bära på bara en axel. Dessutom är axelbandet smalt och den lilla "kudden" som sitter på hjälper inte mycket med att fördela vikten. Men det här gäller ju alla väskor i den här modellen. :)

      Materialet har väldigt bra kvalité skulle jag vilja påstå. Trots att väskan är använd en hel del så finns det inga synliga skador varken på ut- eller insidan vad jag kan se. En av "fötterna" på undersidan satt lite löst när den levererades, men jag har inte orkat göra något åt den och den sitter kvar ändå.

      Väskan rymmer allt vad man kan tänkas behöva (förutom stora stativ) i fotoväg plus extra tröja och vattenflaska. Dessutom har den många fack till alla småsaker som jag skrev i inlägget. Använder inte ens alla. :P

      Jag måste faktiskt säga att jag är väldigt nöjd med den och ångrar verkligen inte att jag köpte den, trots det höga priset. Den är perfekt att på fotoutflykter i stan men jag har alternativ till den när jag ska ut och gå långt.

      Jag kan varmt rekommendera den! :)

      // Sofia

      Radera
  2. Hej Sofia! Supertack för att du svarade mig! Jag har två väskor av märket Kelly Moore och som du skrev så är den här typen av väskor inte så ergonomiska, men väldigt snygga :) Jag ska nu bara bestämma mig för om det blir en Gracie, Betsy eller Missy från Jo Totes! Har kikat runt lite på din blogg och du är väldigt duktig på att ta bilder. Tack återigen för ditt svar! /Anna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr