Fortsätt till huvudinnehåll

Lida för konsten

När jag och Marie fotograferade solnedgången uppe på Moseberget i Egypten mådde jag verkligen dåligt och jag frös hela vägen in till ryggmärgen. Dagens fotosession med pappa var inte lika illa förutom för händerna. De har nog aldrig haft så ont för ett fotos skull. Men lite får man väl lida för konsten?

Idag har det blåst rejält och snön som har legat på marken har helt enkelt flyttat på sig till lämpliga ställen. I stan ser man inte skymten av den, men i östra Lund är marken i princip täckt. Vi stannade även vid utmarksvägen och kollade på bilarna som satt fast (hehe). Så jag vet inte vad det var som fick oss att försöka ta nattbilder just idag.

Hur som helst åkte vi till motorvägen och en liten bro som går över den. Vi var där nog i max fem minuter men händerna höll ändå på att förfrysa. Sju bilder hann jag ta med kamera, stativ, wifi-adapter och telefon, varav två är tillräckligt bra för bloggen. Min slutsats av denna lilla utflykt är att vi får prova igen när det är aningen bättre väder och att bilderna blir bättre av längre slutartider.

10 sekunders slutartid. Himlen på den här bilden blev alldeles för ljus så jag drog ner ljusheten 10 seg i datorn. Jag ökade även detaljrikedomen i skuggorna samt förbättrade skärpan.

30 sekunders slutartid. Den här blev för mörk så jag exponeringskompenserade med 1.6 steg. Jag ökade även detaljrikedomen i skuggorna drastiskt, samt ändrade D-Lighting och skärpan.
Det jag tycker är jobbigt med bildredigering är att jag inte vet vad som ser bra ut. När jag ser dessa två bilder redigerade så ser de nästan likadana ut medan originalen skiljer sig markant. Men jag vet inte vad som är bäst. De jag har redigerat eller så som bilderna såg ut från början...? Det roligaste är dock att det inte spelar någon roll om jag lägger upp originalbilderna här för min blogg ändrar faktiskt på dem under uppladdningen. Ska se om jag kan göra ett kollage av det istället...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr