Fortsätt till huvudinnehåll

La Guerine

Hinner påbörja skrivandet nu, men om några minuter kommer några kompisar över på sushi och öl. Men jag vet också att det här stoppet på resan var innehållsrikt och det kommer ta lite tid att skriva ihop allt.

Bilresan från Grasse påbörjades vid två-tiden efter att vi hade varit på parfymeriet och den skulle ta uppskattningsvis 2 timmar på en relativt stor väg. Vägen visade sig vara relativt liten istället och dessutom otroligt slingrig och smal. Den gick till stor del längs med ån/floden som mynnade ut i Lac de Sainte-Croix som även är mer känt som Gorge de Verdon. Väldigt fin väg som man hade njutit betydligt mer av om man inte hade varit höjdrädd och om det hade funnits några räcken där det var raka stup ner. Vi som då inte var sugna på att köra i 90 km/h på den här lilla även körde därför något långsammare och resan på två timmar blev istället fyra. Något åksjuk hann jag också bli.

Med hjälp av GPS:en lyckades vi hitta vårt nästa boende, La Guerine. Det låg mer eller mindre mitt ute på en åker ca en timme från Gorge de Verdon. Bergen byttes här mot lavendelfält och det hade nog varit fantastiskt att se när de blommade. Vårt rum här var hemma hos holländaren Eric som hade det här huset som sommarboende och hade kanske totalt 4-5 rum/stugor. Känslan var rustik och mysig och det var nog här som vi trivdes bäst, trots att vi inte hade någon luftkonditionering.

Okej jag hann inte allt igår, men vi kan låtsas som om det här inlägget inte har tagit ett dygn att skriva...

Vi hann precis hoppa ner i poolen en stund innan vi stack iväg igen för att äta lite middag. Den närmsta byn hette Valensole och låg ca 30 minuter bort med bil. Det överdrivet stora utbudet (detta är något sarkastiskt, de hade nog fyra, fem stycken) gjorde att vi hamnade på en som serverade lite allt möjligt, bland annat lokalproducerad korv som Johan beställde och wraps som jag valde. Johans korv smakade något suspekt, men den var trots allt bättre än min wrap som troligtvis var boven i vår matförgiftning under kvällen. Vi hann precis komma hem efter maten innan jag började känna mig konstig och sedan gjorde Johan det med. Det blev en väääldigt lång natt i värmen...

Av naturligt skäl orkade vi inte göra så mycket dagen efter även om vi hade planerat in en rund till sjön och ravinen. Istället fick det bli poolhäng och när det var dags för lunch tog vi bilen till en lite större stad en timme bort där de hade en McDonalds som vi tacksamt besökte, härligt bekant efter natten. Vi passade även på att leta efter fläkt eftersom vi inte visste hur länge värmen skulle hålla i sig, men de var helt slut i alla affärer vi besökte. Efter maten återvände vi till La Guerine och lade oss vid poolen igen.

På kvällen var vi inbjudna på middag hos vår värd tillsammans med de andra boende på gården. Vi placerades ut längs bordet på ett uttänkt sätt för att vi skulle kunna prata med varandra. Fyrspråkiga Eric var navet och runt honom satt fransoser, vi och tyskar. Jag översatte för Johan från tyskan och Johan översatte för mig när de pratade franska. Lite längre ner längs bordet satt Erics holländska släkt och vänner som även de kunde hålla igång konversationen på andra språk. En av familjevännerna var den som stod för matlagningen. Hon böjd oss på fantastiskt rustik men modern trerättersmeny. Förrätten var en sallad som innehöll bland annat skivor av torkad anka, kantareller, blåbär och zucchini och till det fick vi rostat bröd med ankleverpastej. Huvudrätten var väldigt god pasta med ugnsgrillad sill och till sist fick vi apelsinsorbet med mandelmaränger i likör.

Morgonen efter vaknade vi till regn och svalare temperaturer (det var nog fortfarande 25 grader, men det var riktigt skönt!). Med förhoppning om att det skulle fortsätta vara lite molnigt beslutade vi oss för att åka iväg på utflykten till Gorge de Verdon den här dagen. Vi körde iväg och när vi kom fram trodde vi att vi hade hittat en bra båtuthyrare med trampbåtar som man kunde trampa upp längs ravinen med. Eftersom det där med trampbåtar är ett fenomen där fanns det många uthyrare och det visade sig till slut att de öppnade en i taget så efter en stunds väntan åkte vi till andra sidan sjön till en öppen uthyrare. När vi kom dit tog dock båtarna slut så vi fick springa iväg till nästa uthyrare som öppnade. Det tog nog en timme innan vi fick en båt, men det var värt det i slutändan. Molnen hade skingrat sig vid det här laget så jag fällde upp vårt parasoll och så trampade vi upp och ner längs ravinen i nästan två timmar. Det stod uttryckligen att man inte fick bada där, men eftersom ingen annan verkar ha läste detta gjorde vi som alla andra och badade från båten.

Vi åt sedan en tråkig lunch i en närliggande by och bestämde oss sedan för att åka tillbaka uppför de krokiga vägarna som vi körde hit på och besöka Rougon som är en bergsby där de tydligen skulle ha gamar. Vi såg möjligtvis en gam där och vi gick och tittade på en utsiktspunkt innan vi vände tillbaka hem igen.

Den här kvällen valde vi att skippa den fantastiska maten i Valensole och åkte till en by en timme bort, Greoux, som var betydligt mysigare och hade många fler restauranger med riktigt bra mat. Vi fastnade för ett ställe som hette Chez Baltazar som serverade riktigt god marockansk mat. Jag fick in en gigantisk portion med couscous med två olika sorters fisk, musslor och buljong (mums!) och Johan fick ett jättespett med kött.

Sista dagen på La Guerine spenderades till stor del vid poolen, men vi åkte även in till Manosque för att äta lite lunch och gå en tur i den gamla stadskärnan. Här lärde vi oss att man inte kan äta lunch efter klockan tre i Frankrike för de stänger ner allt då. Bra att veta! Middag på kvällen åt vi i Greoux igen fast på ett annat ställe. Förutom att kycklingen var rå när den serverades så var det gott.

Nästa stopp är Aix!


Fantastiskt fin väg att åka på när man kan se ner i ravinen på alla båtarna, men ack så obehaglig!

Där trampade vi också några dagar senare


Uppfarten till La Guerine

Rummet utan AC

Valensole är inget vi rekommenderar...

Mmmm... Maten som förgiftade oss

McDonalds i Frankrike har bordsservering

La Guerine

Fantastisk mat hos familjen vi bodde hos







Vår lilla Fiat! Så söt!


Sangria i Greoux som gjorde mig något lullig och stackars Johan fick ingenting. :(




Klippta lavendelfält

Greoux




Lokalproducerad öl och lemonad. Min öl smakade rosmarin










 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr