Fortsätt till huvudinnehåll

Grasse

Nästa stopp på resan blev betydligt kortare, en natt i Grasse. Som jag skrev igår så skulle vi hämta ut bilen på eftermiddagen och det gick helt utan problem. Det var något varmt att släpa väskorna från hotellet ner till strandpromenaden, men vi överlevde det med. Bilturen till själva Grasse gick utan problem, men väl inne i byn hittade vår GPS en lite alternativ väg som visade sig vara lite dålig. Grasse ligger på en bergssluttning kan man säga och vägen vi tog uppför berget gick mer eller mindre rakt uppåt och var inte bredare än vår lilla Fiat 500 (bild kommer i annat inlägg på vår fina lilla bil). Det var på håret att vi lyckades komma upp, men i kanske fem km i timmen och motorn på högvarv kom vi till slut upp, något svettigare och mer stressade än vad vi var tidigare...

Efter lite letande hittade vi till slut även vårt bed & breakfast, men det var ingen där när vi kom, mer än en väldigt sällskaplig hund. Vi gick runt huset och försökte se om det var någon hemma, men till slut fick vi ringa till ägarna. Det visade sig att de hade skrivit in fel dag för vår ankomst, fast de verkade lite sura när de kom en timme senare och öppnade för oss och de försökte skylla felet på oss.

Som tur var så var rummet (ja, de hade bara ett rum) ledig den här kvällen så det löste sig till slut. Rummet var stort och fint jämfört med Nice, men det kändes lite skumt att det låg hemma i deras hus. Man skulle gå igenom deras vardagsrum och upp till övervåning och ut på en terrass för att nå det. Lite jobbigt när man kom hem sent på kvällen. ;) Dessutom hade det mycket konst på väggarna, mycket människokroppar och en del naket...

Vi hann bara in och byta om på rummet innan det var dags att äta middag. Vi fick tipset av ägarinnan på stället att åka till byn Cabris en timme bort för de hade fler bra restauranger än Grasse. Sagt och gjort... Vi körde dit och gick en liten tur i byn för att kolla utbudet och titta på utsikten, men valde sen att slå oss ner på ett ställe som hette Le Flambeau eller något sådant. Vi blev så klart rökförgiftade av alla fransoser där, men guuud vad deras hamurgare var god, bäst på länge om inte någonsin! Perfekta pommes, och stor, smarrig burgare som var precis rätt grillad. Mums! Verkligen inte vad vi förväntade oss av ett sådant ställe.

Dagen efter checkade vi ut från B&B:et men lämnade våra väskor i hallen för att ta bilen ner till parfymeri Molinard. Vi hade sett att man kunde göra sin egen parfym där, budgetvariant och lyxvariant. Vi fick en guidad tur av en skicklig tjej som snackade både franska, engelska och italienska och sedan bestämde vi oss för att göra vår egen parfym, den billiga versionen. Den billiga versionen innebar att man hade tre basnoter att välja mellan och kanske sex toppnoter som man fick blanda 1 bas+3 topp. Det tog kanske en kvart totalt och kostade lite mer än 300kr/30ml. Den dyra varianten innefattade 90 olika dofter och skulle ta ungefär en timme vilket kändes lite jobbigt. Jag måste dock erkänna att min parfym inte blev så bra... Jag tog lite för mycket av en toppnot som luktade vanilj så den luktar typ gammal tant på mig.

Efter en "snabb" tur i presentbutiken åkte vi i alla fall tillbaka, hämtade väskorna påbörjade resan mot Gorge de Verdon som blev nästa stopp på resan.

Mysigt rum i Grasse.


Utsikten från vårt fönster och terrassen var fantastisk! Hela huset var egentligen fantastiskt. Vardagsrummet var öppet upp till andra våningen och längs ena väggen var ett stort panoramafönster som tittade ut mot detta. Vi hann tyvärr inte prova deras pool.

Man var tvungen att stå här för att titta ut genom fönstret.




Utsikten i Cabris och jag så klart.




Såååå god hamburgare!



Ingen bra blandning för min del...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr