Läsåret 2017 har inte varit lika bra som 2016 rent kvantitativt. Däremot har jag vidgat mina vyer en aning och läst en del sådant som jag vanligtvis aldrig skulle ha valt själv. I födelsedagspresent önskade jag mig nämligen listor med boktips från mina närmaste som jag har försökt plöja igenom vilket har varit väldigt intressant! Jag har fortfarande några böcker kvar på listorna som jag inte har hunnit med, så det får bli målet med 2018. Anledningen till att jag inte har läst lika mycket i år är främst för att jag har bytt jobb och har inte lika lång pendling till mitt nya = mindre lästid. Bra på ett sätt, men jag saknar att kunna varva ner på tåget med en bra bok.
Så här är årets böcker i blandad ordning:
A Christmas Carol av Charles Dickens
The Voyage of the Dawn Treader av C.S. Lewis
Animal Farm av George Orwell
The Vision of Hell av Dante Aligheri
Gone av Michael Grant
The Silver Chair av C.S. Lewis
Den sista striden av C.S. Lewis
Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson
Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson
Det som inte dödar oss av David Lagercrantz
The Adventures of Huckleberry Finn av Mark Twain
Kvinnan på tåget av Paula Hawkins
The Curse of Chalion av Lois McMaster Bujold
Paladin of Souls av Lois McMaster Bujold
The Hallowed Hunt av Lois McMaster Bujold
Gräspojken av Christer Lundberg
Sophies historia av Jojo Moyes
Projekt Rosie av Graeme Simsion
Rosieeffekten av Graeme Simsion
Nattfåk av Johan Theorin
Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand
Dimma över Darjeeling av Mikael Bergstrand
Gurun i Pomonadalen av Mikael Bergstrand
The Shining av Stephen King
Toner i natten av Jojo Moyes
Jag En av David Levithan
Playground av Lars Keppler
Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker
The Book Thief av Markus Zusak
The Shadow of the Wind av Carlos Ruiz Zafón
Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón
Himelns fånge av Carlos Ruiz Zafón
Etthundra mil av Jojo Moyes
Introvert - den tysta revolutionen av Linus Jonkman
Hypnotisören av Lars Keppler
Paganinikontraktet av Lars Keppler
Eldvittnet av Lars Keppler
Sandmannen av Lars Keppler
Stalker av Lars Keppler
Kaninjägaren av Lars Keppler
Surely You're Joking Mr. Feyman av Richard Feyman
41 totalt! Många fler än vad jag trodde när jag började skriva inlägget. Största skillnaden från i fjol är nog att listan innehåller böcker som inte är skönlitterära. Rent krasst har jag inte uppskattat dessa lika mycket, men att klämma in en eller ett par per år hade jag inte haft emot framöver heller. Man lär sig ju en hel del.
Årets bästa är helt klart böckerna av Lars Keppler (inte Playground...). De gick knappt att lägga ifrån sig på kvällarna. Nagelbitare rakt igenom!
Årets sämsta måste vara The Vision of Hell av Dante. Jag läste den på svenska när jag gick i gymnasiet och då tyckte jag mycket om den, men nu försökte jag läsa den på engelska och det var alldeles för svårt för mig! Jag får nog köpa den och uppföljarna på svenska istället och ge den en chans till.
Just nu håller jag på att läsa del tre av Det flammande korset av Diana Gabaldon. Jag har tyvärr börjat tröttna rejält på hennes böcker. Tjocka tegelstenar men trots det händer det inte så mycket i dem. Man hade till exempel kunnat korta ner dem ett antal hundra sidor om man tog bort alla beskrivningar av Jamie's kropp. Serierna är däremot bättre för där tar de med det väsentliga, det vill säga handlingen och den är det inget större fel på.
Så här är årets böcker i blandad ordning:
A Christmas Carol av Charles Dickens
The Voyage of the Dawn Treader av C.S. Lewis
Animal Farm av George Orwell
The Vision of Hell av Dante Aligheri
Gone av Michael Grant
The Silver Chair av C.S. Lewis
Den sista striden av C.S. Lewis
Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson
Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson
Det som inte dödar oss av David Lagercrantz
The Adventures of Huckleberry Finn av Mark Twain
Kvinnan på tåget av Paula Hawkins
The Curse of Chalion av Lois McMaster Bujold
Paladin of Souls av Lois McMaster Bujold
The Hallowed Hunt av Lois McMaster Bujold
Gräspojken av Christer Lundberg
Sophies historia av Jojo Moyes
Projekt Rosie av Graeme Simsion
Rosieeffekten av Graeme Simsion
Nattfåk av Johan Theorin
Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand
Dimma över Darjeeling av Mikael Bergstrand
Gurun i Pomonadalen av Mikael Bergstrand
The Shining av Stephen King
Toner i natten av Jojo Moyes
Jag En av David Levithan
Playground av Lars Keppler
Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker
The Book Thief av Markus Zusak
The Shadow of the Wind av Carlos Ruiz Zafón
Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón
Himelns fånge av Carlos Ruiz Zafón
Etthundra mil av Jojo Moyes
Introvert - den tysta revolutionen av Linus Jonkman
Hypnotisören av Lars Keppler
Paganinikontraktet av Lars Keppler
Eldvittnet av Lars Keppler
Sandmannen av Lars Keppler
Stalker av Lars Keppler
Kaninjägaren av Lars Keppler
Surely You're Joking Mr. Feyman av Richard Feyman
41 totalt! Många fler än vad jag trodde när jag började skriva inlägget. Största skillnaden från i fjol är nog att listan innehåller böcker som inte är skönlitterära. Rent krasst har jag inte uppskattat dessa lika mycket, men att klämma in en eller ett par per år hade jag inte haft emot framöver heller. Man lär sig ju en hel del.
Årets bästa är helt klart böckerna av Lars Keppler (inte Playground...). De gick knappt att lägga ifrån sig på kvällarna. Nagelbitare rakt igenom!
Årets sämsta måste vara The Vision of Hell av Dante. Jag läste den på svenska när jag gick i gymnasiet och då tyckte jag mycket om den, men nu försökte jag läsa den på engelska och det var alldeles för svårt för mig! Jag får nog köpa den och uppföljarna på svenska istället och ge den en chans till.
Just nu håller jag på att läsa del tre av Det flammande korset av Diana Gabaldon. Jag har tyvärr börjat tröttna rejält på hennes böcker. Tjocka tegelstenar men trots det händer det inte så mycket i dem. Man hade till exempel kunnat korta ner dem ett antal hundra sidor om man tog bort alla beskrivningar av Jamie's kropp. Serierna är däremot bättre för där tar de med det väsentliga, det vill säga handlingen och den är det inget större fel på.
Kommentarer
Skicka en kommentar