Fortsätt till huvudinnehåll

Skokloster camping

Nästa stopp på resan var Skokloster camping en bit utanför Uppsala. Johans familj bor i Uppsala så vi tänkte att detta skulle vara en lugn och skön camping att stanna på medan vi besökte dem.

När vi satt upp tältet åkte vi in till Knivsta och träffade Johans släkting Linnéa och hennes Sven-Erik. Det bjöds på smörgås, kaffe och glass med bär. Riktigt lyxigt efter all campingmat! Utöver detta hann vi inte med så mycket mer denna dag så vi åkte och köpte lite grillkorv och åkte tillbaka till vårt tält. Tyvärr var campingen inte så lugn som vi hade trott för när vi satt och grillade utbröt det bråk i ett annat sällskap som tältade en en bit ifrån oss. De skrek och grät och höll på så vi blev helt nervösa men framåt kvällen började de lugna ner sig och vi gick och lade oss.

Skokloster camping var den sämsta campingen vi besökte under resan. Utöver gapiga grannar så hade de även resans sämsta toaletter och duschar. Det var skitigt och nerklottrat och besökarna verkade inte förstå hur man spolar i toaletterna och föräldrarna lät sina barn skvätta med vatten inne i husen. Blä! Dessutom hade de stora problem med getingar på området där tältarna fick bo. Hit åker vi inte igen!

Dag två tillbringades i Bälinge där Johans bror och familj bor. Vi fick kaffe och fika och vi fick hoppa studsmatta och spela fotboll med barnen. Johans föräldrar och syster kommer också förbi en kort stund. På kvällen träffade vi en av Johans kompisar och vi satt och käkade sushi i hans studentlägenhet tills det var dags att åka tillbaka till tältet igen.

Den tredje dagen hade vi tänkt åka till Gröna Lund, men det visade sig vara väldigt svårt att åka dit och hitta plats för bilen så vi gav upp den idén igen. Istället åkte vi till Skokloster slott som skulle ha tornerspel och medeltidsmarknad under helgen. Tyvärr var marknaden ganska liten och det tog bara fem minuter innan vi hade gått igenom alltihop. För att få se tornerspelen var vi tvungna att betala 180 kr/person och det kändes inte riktigt värt när vi dessutom behövde vänta där i 4 timmar innan det skulle börja. Vi valde istället att gå en guidad rundtur inne på slottet som var väldigt intressant och vi fick se bankettsalen som aldrig blev färdigbyggd och som har fått stå kvar i samma skick som byggarna lämnade det på 1600-talet.

Därefter åkte vi in till Uppsala och gick en "Pokénad", dvs en promenad där man spelar Pokémon Go samtidigt. Vi gick runt i några timmar och satte oss sedan på Linnécaféet och åt kvällsmat bestående av bakad på potatis för Johans del och caesarsallad till mig. Därefter gick vi och såg filmen "Livet efter dig" på bio.

Nästa dag fick vi snabba oss lite med frukosten för vi hade bokat in en tur med Lennakatten vid lunchtid. Lennakatten är Sverige längsta museijärnväg och den kör bland annat till Lenna, därav namnet. Vi tog tåget från Uppsala och åkte förbi Johans hemmatrakter på väg mot Marielund där vi 30 minuter senare hoppade av och bytte till ett tåg åt motsatt håll. På ena hållet åkte vi i en öppen vagn och på andra hållet åkte vi i 3 klass-kupé som var inredd med trä.

Därefter åkte vi hem till Johans familj där vi stannade i sex timmar. Vi fick pizza och chokladkaka med amarettospetsad grädda, bär, rabarberpaj och vaniljsås. Mycket gott! Johan fick även kolla igenom och sortera sina gamla prylar som han har kvar där uppe. Lite fick han slängt, men bilen var betydligt tyngre lastad när vi åkte därifrån... Hmpf!












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr