Fortsätt till huvudinnehåll

Seläter camping, Strömstad

Då var det dags med den årliga blogg-uppdateringen: semester 2016!

I år har jag och Johan tältat i Sverige och varit på medeltidsveckan på Visby. Det blev nästan fyra veckors resande totalt och ungefär 2000 bilder att gå igenom. Första inlägget får handla om Första campingen vi besökte: Seläter camping utanför Strömstad.

Vi lånade mammas Volvo under vår resa och med hjälp av takboxen lyckades vi precis packa in allt som vi kunde tänkas behöva de kommande veckorna. Trots att det var mycket packning så måste jag säga så här i efterhand att det var inte mycket som var överflödigt, och väldigt få saker som vi inte hade nytta av.

Första resdagen var rätt händelsefull. Vi passerade två olyckor, varav en väldigt brinnande bil som spydde ut rök över hela motorvägen. Vi hamnade även i långa köer genom Göteborg som vi snällt fick sitta fast i. Ett kort stopp på Göteborg kex hann vi också med på turen.

Väl uppe i Strömstad hittade vi en camping som vi tänkte att vi skulle bo på men vi fick snabbt lära oss att tältplatserna inte är numrerade så de sa åt oss att gå ut på campingen och se om vi kunde hitta något plats för tältet, vilket kändes lite olustigt. Trots det gick vi en sväng och konstaterade att det fanns en plats inklämd mellan tre andra tält och servicehuset så vi valde att åka vidare till Seläter camping istället. Där fick vi en stor och avskild plats där vi kunde slå upp vårt tält utan att hamna i knäet på någon annan.

Tältet (och i princip all annan utrustning) hade vi lånat av mamma och pappa. Stort nog att rymma fyra personer men trots det va tältet ganska enkelt att slå upp. Det var i alla fall ingen som stod och skrattade åt oss...

Seläter camping var väldigt stor, något opersonlig, men rymdes alla nödvändigheter. Det fanns tre olika områden kan man säga med vars ett serivcehus. Helt ok renlighet med bonusen att de spelade musik på toaletterna. Inte ska man ju behöva höra när någon annan skiter!

När tältet var uppslaget körde vi in till Strömstad, gick en liten tur kring hamnen och satte oss sedan på en fiskrestaurang ganska nära färjeläget. Vi beställde in vars en plocktallrik med blandade delikatesser från havet som var riktigt god! Tyvärr var räkorna slut så jag fick inte äta några skaldjur från västkusten.

Dagen därpå fick vi känna på en av nackdelarna med att sova i tält nämligen den olidliga hettan som tränger sig på när solen gått upp. Inte så konstigt att campingdygnet börjar tidigt på morgonen och slutar tidigt på kvällen. En annan nackdel var att vi sent på kvällen fick en skränig norsk familj som grannar som höll oss vakna längre än vad vi önskade.

Planerna för semesterdag nummer två var att ta båten över till Nordkoster och gå en tur där så när utflyktsväskan var packad begav vi oss till Strömstad igen för att hoppa på en färja. Naturligtvis var vi inte de enda som hade tänkt samma tanke, men vi behövde inte vänta så länge innan vi fick komma på. 35 minuter senare lade vi an på Västra bryggan och började gå längs en av ön vandringsleder. Det var en vacker tur med blandad natur, allt från skog till klippor och ängar. Halvvägs kom vi till en fin strand där vi svidade om till badkläder och tog oss ett dopp. Båten tillbaka tog vi från den andra bryggan på Nordkoster, Vettnet.

Väl tillbaka i Strömstad tog vi oss en tur till ICA och köpte lite kött att grilla till kvällsmat. Medan vi väntade på bra glöd spelade vi Lost city och senare även Jambo, två riktigt roliga tvåmannaspel. Kvällen blev kall, men alla tjockkläder skyddade oss å andra sidan mot hungriga myggor.

Tredje semesterdagen blev en resdag till nästa camping. Efter en fantastisk frukost (knäckebröd med mjukost och ett ägg) fällde vi ihop tältet och packade in oss i bilen igen. Vi hade blivit inbjudna till Eriks föräldrars sommarstuga på lite lunch för att träffa dem och Erik, Maria och Alva. Stugan låg väldigt vackert till på en klippa på Rossö ca 20 minuter från Seläter camping. Vi fick en riktig lyxlunch som vi sedan promenerade ner med Maria som guide runt ön. Därefter väntade 5 timmars bilresa upp till Vansbro.

Vårt fina tält! Riktigt skönt med ett förtält där vi kunde förvara alla grejer.

Strömstad

På restaurangen

Frukosten lagade vi på vårt stormkök. Det var riktigt smidigt att använda, fast det tog lite tid att få vattnet att koka. Skönt att slippa trängas med alla andra i servicehusen tycker jag.

Samma frukost varje dag i två veckor. Det är bra att äta varierat!

På väg till Nordkoster

På väg till Nordkoster

På väg till Nordkoster. Fint motiv, tycker jag, men tyvärr är bilden suddig.

Nordkoster

Färjan till Kosteröarna

Nordkoster

Nordkoster

Nordkoster

Nordkoster

Nordkoster

Nordkoster

Jambo, ett av spelen vi hade med oss.

Gäststugan på Rossö

Rossö

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr