Fortsätt till huvudinnehåll

Ny kamera!

Det blev ingen ny kamera i tisdags, utan i onsdags. Vi åkte till Malmö och bad att få ett erbjudande på priset eftersom vi skulle köpa så mycket och de bad oss att återkomma dagen efter. Så i onsdags åkte jag och pappa först in till Mattsson i Lund och pratade om vad de kunde erbjuda för pris och sedan tog vi oss snabbt in till Malmö igen innan stängning för att köpa kamerorna där då Mattssons inte kunde matcha priset vi först hade fått.

Så det blev två kamerahus (d5200 till mig och d7100 till pappa), två objektiv (båda ville ha 18-200 med VRII), två uv-filter, två 32 mb minneskort, en kamerabok till mig och en självutlösare till pappa. Mycket pengar! Puh!

Eftersom jag och Johan har jobbat den här veckan hann jag inte packa upp kameran förrän igår eftermiddag när vi kom hem. Har testat den lite igår och lite idag och jag måste säga att jag är sjukt imponerad över ISO-känsligheten. Jag är ju van vid min gamla d40x och ISOn i den är inget att hurra för i jämförelse. Nu i mörkret inomhus har jag använt ISO 3200-6400 och ändå fått helt godtagbar kvalité på bilderna och då har jag ändå använt mitt nya objektiv som inte har fantastisk ljuskänslighet heller. Så jag är både imponerad och nöjd. :) Jag har även testat ett objektiv som jag köpte begagnat från Tradera för 150 kr. Det har svamp i sig och är analogt så det är hyfsat dåligt på så sätt, men man kan få ner bländartalet väldigt lågt så bilderna får en härlig känsla i sig. Det gör mig ju bara mer sugen att köpa mig ett nytt fast objektiv... Snart kanske. :) Lägger upp fyra testbilder jag tog igår med min nya kamera. Jag är den första att erkänna att de inte är perfekta, men med tanke på ljuset igår kväll så är jag nöjd.

Annat som har hänt... Vi jobbade som sagt i veckan och jag har nu jullov på riktigt. Skönt! Dessutom fick jag igår reda på att vi hade lyckats få en femma i entreprenörskapskursen. Helt otroligt! Jag var helt säker på att vi skulle få retur med tanke på hur dåligt arbetet har gått, så jag är chockad men överlycklig!


f/5, 1/125 sek, ISO 6400
f/4.5, 1/15 sek, ISO 2500
f/5, 1/160 sek, ISO 6400. Den här bilden blev väldigt oskarp, men jag gillar känslan i den...
Bild tagen med det begagnade objektivet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr