Fortsätt till huvudinnehåll

Luftäventyr och kursstart

Är det kanske dags att börja blogga igen? Det var ju minst sagt ett tag sedan av en del naturliga skäl eftersom det har hänt en del grejer som gör att man tappar suget. Men jag har hört nu från min familj att den är saknad, och jag känner själv att jag saknar att skriva av mig så jag tänkte ge FlitigaFian en ny chans. Vilket passar bra nu när skolan har börjat igen!

Jag och Johan har även hunnit vara på semester i Grekland en runda. Och vi har även varit en kort tur uppe i Göteborg. Förutom sommarjobbet så klart. Så jag tänkte kanske försöka sammanfatta åtminstone Grekland-resan lite här efterhand.

Men först lite skolprat kanske. Jag läser bara lite extra i år, ca 3 poäng, så det känns inte som om jag kommer vara överbelastad. En skillnad från de senaste perioderna är dock att jag har två tentor i tentaperioden. Jag har ju nästan glömt hur man tenterar! Så det ska ju bli minst sagt spännande att se hur jag ska klara av två!

Jag läser tre kurser nu. Förpackningsteknik och utveckling, interaktionsdesign och rehabiliteringsteknik. I förpackningstekniken ska man göra ett projekt tillsammans med fyra andra studenter där man ska utveckla en förpackning av något slag till ett företag. Min grupp ska jobba med företaget Flextrus med att tillverka en förpackning i ett material de har tagit fram. Materialet finns redan i förpackningar på marknaden, men vi ska försöka hitta nya förpackningsmöjligheter och kunder till dem. Det kommer att vara en stor utmaning, men det känns samtidigt väldigt spännande. Att ta fram lösningar är ju något av det roligaste man kan göra. :)

Interaktionsdesignen är i princip en fortsättning på kognitionsergonomin som vi läste i fyran (?). Det handlar om användarens användning och uppfattning av en produkt eller en tjänst. Vad det är som gör att man hanterar vissa produkter lättare än andra och andra sämre.

Rehabiliteringsteknik hänger på sätt och vis lite ihop med interaktionsdesignen för den handlar delvis om ett uttryck som kallas Universal design, eller "design för alla". Det handlar om att göra produkter tillgängliga för alla, även för människor som till exempel har funktionsnedsättningar av något slag. Det jag mest ser fram emot i kursen är gästföreläsningarna för det är just människor med olika typer av funktionsnedsättningar som ska komma och prata med oss. Jag vet inget annat sätt att leva än mitt eget och jag kan inte sätta mig in i hur det är att leva i en vardag där saker jag ser som självklara inte går att utföra. Så att få lyssna och ställa frågor till någon som vet kommer att vara mycket lärorikt. Senare i kursen ska vi även försöka utveckla en produkt utifrån föreläsningarna.

Det kommer minst sagt bli en spännande period!

Efter skolan satt jag till andrahandsbokhandeln för att hämta ut en bok jag hade köpt. När jag kom sträckte sig kön fem meter ut på gatan. När jag gick därifrån 45 minuter senare gick den nästan hela vägen ut på nästa gata. Jag tror att terminen har börjat. ;)

Nu på eftermiddagen och kvällen har jag inte gjort så mycket. Vi såg en luftballong lyfta runt sex-tiden på andra sidan järnvägen så jag knäppte några bilder. Nu blir det nog lite glass och kanske en film eftersom Johan är ledig imorgon och jag har sovmorgon fram till klockan ett. :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr