Fortsätt till huvudinnehåll

Österrike dag 5

Vi var väldigt tunga i kropparna när vi vaknade upp i Hintermoos. Föregående dags vandring hade tagit hårt. Som tur var hade vi en kort och enkel rutt att se fram emot, men det var inte mycket tröst när vi tog de första stapplande stegen ut från hotellet på morgonen.

Vi följde en grusväg upp från hotellet genom ängar och skog. En dryg halvtimme efter start behövde vi vila (ja, det var inte mycket ork kvar i kroppen) och då blev vi omsprungna av fyra pensionärer. Kändes bra för moralen...! Efter en timme kom vi upp till en damm där vi satte oss och åt varsitt kex innan vi fortsatte. Efter ytterligare en timme kom vi upp på dagens högsta punkt som var 1540 m.ö.h. (jämfört med gårdagens 2117!). Här började det regna så vi blev inte långvariga. Vi passerade ett litet kapell och sedan kom vi till en alm som enligt guiden skulle vara öppen för service men som inte var det. Vi bestämde oss ändå för att det var dags för lunch och vi var tacksamma för att vi för säkerhetsskull hade packat ner lite landjäger och äckliga croissanter.

Vandringen fortsatte sedan nedåt genom ängar. Första snutten var plan men sedan började den gå brant nedför. Vi träffade en gammal dam med en hund som sa att hon hade lämnat sina stavar hemma innan hon tog mod för sig och gav sig ut för stigen. Hon höll en jäkla fart ändå och vi med våra stavar och trötta ben hann ju inte ikapp henne. En stund senare hade tanten hittat en annan stig, men hon råkade komma för nära korna så hon och hunden blev jagade. Vi valde en lite tryggare stig långt från korna.

Stigen blev sedan en grusväg som vi följde ner till Grünegg Alm där vi stannade en stund. Jag tog så klart en varm choklad och Johan drack en Radler. De hade en trött gammal hund som lade sig vi våra fötter och lät sig klappas.

Härifrån hade vi sedan två val - följa grusvägen ner till Dienten där vi skulle bo, eller ta en skogsstig. Vi valde skogsstigen och den visade sig vara väldigt fin och lagom svår. Den tog oss förbi ett litet vattenfall och man hade fin utsikt över byn.

Klockan var bara tre när vi kom fram till dagens boende, så när vi hade checkat in och installerat oss i rummet begav vi oss ut igen. Ägarinnan på gårdagens boende hade fixat kort till oss så att vi kunde åka upp gratis i områdets liftar och som tur var fanns det en lift i Dienten som vi kunde åka. Den var bara 10 minuters promenad bort och vi fick chansen att se hela byn.

Liften tog 5-10 minuter så strax var vi uppe på 1655 m höjd vilket var nästan lite väl bekvämt! Vi gick en liten runda när vi kom upp och fotograferade och sedan tog vi liften ner igen.

Efter en dusch var klockan fortfarande inte så mycket så vi gick ner och satte oss på hotellets terrass och drack öl och löste korsord innan det var dags att gå in och äta. Vi hade lite olika val att välja mellan så jag tog en buljongsoppa med någon paj/rulle i och Johan tog en kycklingsallad till förrätt. Sedan valde jag en biff och Johan tog någon kotlett. Vi delade på en efterrätt: vaniljglass och citronsorbet med inlagd frukt.

För ovanlighetens skull var vi inte helt utmattade när vi gick och lade oss vilket var skönt. Vi hann till och med läsa lite!

21600 steg
17,3 km
6,5 h


 























Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr