Fortsätt till huvudinnehåll

Österrike dag 2

När vi vaknade upp på första vandringsdagen var bergen täckta av moln. Vi frågade värdinnan lite försiktigt om vi vågade oss upp i dimman och hon tittade oförstående på oss och sa att två andra par redan hade gett sig upp och ett av dem var gamla (!). Så det var ju bara att packa ihop våra väskor och ryggsäckar och göra sig redo.

Första etappen för dagen var med stolslift så vi sparade 400 höjdmeter, vilket var väldigt skönt! Därefter följde vi en grusvägg uppför berget genom dimman. Efter en stund hörde vi skällorna från kor och kort därefter såg vi dem i en liten hage. Vi stannade och tittade på dem en stund och Johan försökte mata dem med gräs. När jag vände mig om såg jag att staketet som skulle hålla korna inne i hagen var trasigt en bit bort och var jag inte så kaxig längre! Snabbt fortsatte vi vidare uppåt.

Vi märkte snart att vi hade hållit ett för högt tempo för vi vara båda svettiga och flåsiga så vi slog av på takten för att orka. Kort därefter nådde vi upp till Berggasthof Biberg där vi såg de andra två svenska paren som satt och fikade. Vi slog oss ner på terrassen och beställde varsin varm choklad. Vi hann säkert sitta i två minuter innan himmeln öppnade sig och vi fick springa in för att skula. Vi drack upp vår choklad och kollade kartan och guideboken under tiden. Vi pratade lite med de andra paren. Det "äldre" paret hade bestämt sig för att ta en lite kortare och enklare väg och skulle vika av från får stig lite längre fram. Det andra paret som var i vår ålder skulle ta samma väg som vi, upp mot Sausteige.

Efter en stund insåg vi att regnet inte skulle avta så det var bara att pälsa på sig alla regnkläder vi hade och bege oss ut. Alla tre par följdes åt så smått. Efter en liten bit kom vi fram till en skylt som sa att vägen var avstängd på grund av trädfällning. Den lite äldre mannen gick iväg för att prata med dem som jobbade där, vilket var skönt för vi kan ju ingen tyska! De vinkade fram oss så att vi kunde passera.

En stund senare hamnade vi på efterkälken (kanske för att jag skulle stanna och fota allt...) och vi såg de andra försvinna längs med grusvägen. Vi såg dock skyltar som pekade in i skogen och tittade vi nog på dem och i guideboken såg vi att vi skulle följa en skogsstig uppåt. Här var vi väldigt veliga - skulle vi följa vår magkänsla in i skogen eller skulle vi följa de andra? Vi valde att följa magkänslan vilket var tur för det visade sig vara rätt väg!

Stigen slingrade sig långsamt uppåt och vi gick i blandat regn och uppehåll upp till en lite stuga där vi satte oss ner och åt vår lunch. En halvtimme, 40 minuter senare hörde vi någon på andra sidan stugan och när vi reste oss upp skrämde vi nästan slag på det lite äldre paret som hade letat sig upp längs en annan stig. Kort därefter kom det andra paret också. Vi stod och pausade och pratade en stund tills det äldre paret vände tillbaka för att hitta sin alternativa rutt och vi andra fortsatte uppåt.

Vi kom till två väldigt branta partier där vi var tacksamma för våra vandringsstavar och sen började vi se toppen genom molnen. Nu hade vi kommit upp ovanför trädgränsen och om vädret hade varit klart hade vi haft fantastisk utsikt åt alla håll. 

Väl uppe på toppen (1912 m ö.h.) hann vi inte mer än äta varsitt kex innan himmeln öppnade sig. Snart var vi fullt påpälsade igen med regnkläder och ponchos och redo att börja gå nedåt. Vi gick genom öppna fält och hagar längs med små stigar och det hade nog varit väldigt fint om det inte hade öst ner hela vägen ner. På grund av regnet vågade vi inte plocka upp guideboken och det var lite svårt att hitta den rätta vägen ner då skyltarna ibland pekade åt olika håll, men ner kom vi i alla fall.

Efter drygt två timmar i spöregn kom vi fram till Jausenstation Stablberg som var öppen för en lite fika. Här träffade vi det äldre paret igen som inte heller haft tur med vädret. Men det var skönt att få en liten paus att torka och gå på toa. 

Sista biten ner till Maishofen gick längs med grusvägar och stigar genom skogen. Vårt boende för natten hette Gasthof zur Post som låg mitt i byn. Rummet såg ut att vara nyrenoverat och vi var väldigt tacksamma för handduksvärmaren där vi hängde upp alla våra blöta kläder. Det hade regnat igenom regnjackorna så vi var blöta in på bara skinnet. Skorna ska vi inte ens prata om... Men det var skönt att vara framme och få ta en varm dusch!

Middagen åt vi nere i restaurangen. Vi fick tomatsoppa till förrätt som var riktigt god. Till huvudrätt fick vi rostbiff (gott) med spätzle (hemskt) och kokta bönor (nja...). Till efterrätt fick vi lavacake med grädde och vaniljglass. Vi blev inte så långvariga eftersom vi var helt slut efter dagens vandring.

En sak som jag lärde mig under dagen var att det var väldigt skönt med keps under ponchon för den gjorde att jag inte fick vatten i ansiktet!

29664 steg
17,7 km
8,5 h






































Oj, det var en riktig bildbomb! :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr