Fortsätt till huvudinnehåll

Österrike dag 1

Nu när semestern är över så är det rätt trevligt att sitta och redigera bilder och tänka tillbaka på årets semesterresa som var till Österrike. I början av året hade jag hittat en site, Austria Travel, som anordnar vandringsresor till Österrike. Man kunde välja olika rutter med olika många vandringsdagar och olika nivåer. Eftersom vi tycker om att vara ute och gå och gör det flera gånger i veckan tänkte vi att svårighetsgrad medel kunde vara lagom för oss. En vecka lät rimligt för fyra vandringsdagar kändes för lite - det var knappt lönt mödan att ta sig ner. Vi hittade en runda som hette Zell am See som såg bra ut som vi till sist bokade. Vi valde till halvpension (mycket klokt av oss) och eftersom man bodde på olika hotell varje natt var transport av resväskor inkluderat i priset. 

Redan på lördagen efter att vår semester börjat satte vi oss på bussen ner mot Österrike. Vi hade kollat både flyg och tåg med när man tittade på tid och kostnad kändes buss som bästa alternativet. Med Flixbus kunde vi åka direkt från Malmö till Berlin där vi bytte till en buss som tog oss till Salzburg. Det skulle "bara" ta oss rund 22 timmar... 

Bussresan gick ändå ganska bra. Jag tog åksjuketabletter i förebyggande syfte och var nöjd med det beslutet eftersom både dubbeldäckaren och färjan mellan Gedser-Rostock krängde en hel del. Det var lite svårt att sova för bussen gjorde en del uppehåll även på natten och då tändes bussen upp och folk började prata och tränga sig in och ut. Dessutom hittade jag ingen skön ställning att sova i så mina knän tog ordentligt med stryk. 

Men vi kom fram till Salzburg till slut utan större missöden och där vi hade ca tre timmars väntetid tills nästa buss skulle gå. Trötta och slitna som vi var orkade vi inte ta oss för så mycket så vi satte oss inne på Starbucks och käkade frukost och löste korsord.

Nästa buss var en linjebuss som körde mot Zell am See via Saalfelden där vi skulle hoppa av. Det tog ca 1,5 h och vi hann till och med in en sväng i Tyskland så att vi fick visa passen. Väldigt fin väg för övrigt!

Vårt första boende var Gasthof Oberbiberg som såg ut som ett typiskt österrikiskt alphus med stora balkonger runt huset med massvis av pelargoner. Rummet var enkelt och kanske inte helt modernt, men det var rent och vi hade fantastisk utsikt. Av ägarinnan fick vi en påse med information (och två vandringsstavar i trä som vi "råkade" glömma på rummet dagen därpå) som vi läste igenom på rummet. Vi insåg då att vi inte skulle passera några öppna almar under dagen därpå där vi kunde köpa mat, så Johan begav sig ut på jakt efter färdkost. Detta var då på en söndag och eftersom vi var i Österrike hade ingenting öppet utöver en mack. Där hittade han tack och lov lite landjäger och något som skulle föreställa croissanter men som smakade som korvbröd. 

Till middag fick vi tre rätter serverade; till förrätt en pumpasoppa, huvudrätt var kalkon, kokt potatis och paprikasås med kokta grönsaker och till efterrätt fick vi chokladmousse med grädde. En stadig middag med andra ord och rätt så god. 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Hold a meeting!

Då var även dag nummer två avklarad och även om den också har bestått av många nya ansikten och information så känns det idag överkomligt och inte lika överväldigande som det gjorde igår. Jag måste faktiskt säga att det har gått riktigt bra idag och det har varit väldigt kul att vara på jobbet. Dagen har framförallt bestått av möten för min och Rasmus del. Jag vet inte om det har handlat om så relevanta saker för vårt projekt, men det har varit spännande att se och höra hur saker och ting går till på riktigt och vi har fått lära oss mycket om andra saker än om just vårt projekt. Skoj! Tre möten på förmiddagen och två på eftermiddagen hann vi med och då varje möte varade mellan 30 minuter och 90 minuter så var det inte så mycket mer som hanns med. Imorgon tänkte vi gå runt och leta inspiration i Lund så vi kommer inte att vara på kontoret. Men tydligen var det inga spännande möten ändå som vi kunde våldgästa, så det gör kanske inget. ;) Efter jobbet cyklade jag och Johan till stan