Fortsätt till huvudinnehåll

Bröllopsresa till Island, dag 8

Sista hela dagen på Island. :(

Vi lämnade The Garage och satte kurs mot Seljavallalaug som låg en kort bit därifrån. Vi ställde bilen och efter en kort promenad kom vi fram till en swimmingpool inklämd i dalen. Poolen byggdes på 20-talet för att lära islänningarna att simma. Den är 25 meter lång och 10 meter bred och värms upp av varma källor i närheten. Den var också full med något grönt och äckligt och omklädningsrummen som låg intill var så passa skräpiga att Johan bytte om i det fria och jag skippade badet helt och hållet. Vissa av gästerna verkade ändå uppskatta det, men efter Reykjaladur och Blue Lagoon har jag nog blivit lite bortskämd…

Johan var snart uppe ur vattnet igen och då promenerade vi tillbaka till bilen och körde vidare mot vattenfallet Seljalandsfoss som är en betydligt populärare turistattraktion. Fallet var väldigt fint och högt, men det som gör det speciellt är att man kan gå in bakom det. Där var det väldigt blött! Jag försökte fota en del, men linsen blev prickigt direkt och kameran var inte riktigt nöjd, trots regnskyddet, men det var en cool upplevelse!

Nästa stopp blev Lava Center där vi blev upphämtade med bussen till Thorsmörk. Den här gången åt vi lite lunch (soppa och bröd) och sen köpte vi biljetter till utställningen och filmen. Utställningen var fint gjord med många interaktiva element. Bland annat fick vi ställa oss på markerade platser på golvet för att starta filmer och sedan peka i luften mot filmduken för att visa utvald fakta om vulkanerna i området. Det fanns även ett rum med skärmar som beskrev olika typer av utbrott, under vatten, under is, på land, olika temperaturer, m.m. där man själv fick styra filmerna. Häftigt, lärorikt och intressant! Filmen var också bra gjord. De visade bilder från några olika utbrott. Ute i entrén kunde man även lyssna på berättelser från islänningar som har upplevt utbrotten på nära håll, eller som har växt upp med att veta att de kan ske när som helst.

När vi kände oss färdiga hade det gått över två timmar så det var hög tid att sätta sig i bilen igen och köra till Reykjavik. Vårt första stopp där var på Perlan där vi hade fått bidrag till en middag i bröllopspresent. Tyvärr höll de redan på att stänga, men vi hann med varsin kopp varm choklad och en isländsk klenät till Johan och en karamelltartar till mig. Min var väldigt mumsig! Därefter gick vi ut på deras utsiktsplats som sträckte sig 360 grader runt kupolen. Efter några foton gick vi tillbaka till bilen igen och körde till nattens boende, Reykjavik Treassure B&B. Rummet var väldigt sött, men inte speciellt stort, men det var rent och mysigt så vi var nöjda!

Vi hann inte mer än lämna väskorna innan vi gav oss ut igen. Johan hade hittat en restaurang (Loki Café) som serverade rutten haj och brännvin, vilket några av Johans vänner tyckte att vi skulle testa när vi var här. Johan åt faktiskt ganska många bitar medan jag bara provade två. Det var ingen höjdare, men långt bättre än förväntat. Första tuggorna smakade mest fisk, men sen blev det någon konstig kemisk smak (ammoniak tyckte Johan) vilket inte var så gott. Så då fick man skölja med brännvinet vilket smakade gott i jämförelse.

Caféet låg precis vid den kända kyrkan så vi gick dit och fotograferade lite innan vi vände ner mot hamnen igen.  Middag åt vi på Bryggjan Brugghus där de gör sin egen öl. Johan provade en red ale som var god och jag tog en lager som var betydligt bättre. Johan åt dagens fisk och jag åt langustinesallad. Vi var båda två väldigt nöjda med maten!

Och så var äventyret slut. För en gång skull hade varken jag eller Johan hemlängtan och vi hade gärna stannat en vecka till och fortsatt utforska ön. Det var den bästa resa vi någonsin gjort, vi har fått se och uppleva så mycket under de här åtta dagarna som vi sent kommer glömma!














 
 

















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr