Fortsätt till huvudinnehåll

Bröllopsresa till Island, dag 6

Stora delar av söndagen spenderades på olika färdmedel. Först var det så klart tillbaka upp på bussen igen från Thorsmörk till Lava Center där vi bytte tillbaks till vår bil. Sen väntade en ganska lång biltur bort till glaciärsjön Jokulsarlon, vilket var så långt österut vi hann åka på Island. Eftersom busshållplatserna hade flyttat på sig hann vi inte med båtturen vi hade tänkt, men vi hade tur och fick byta till en lite senare. Det gjorde att vi hade gott om tid att äta lunch och gå en längs stranden när vi väl kom fram till sjön.

Båten vi skulle åka runt med på sjön var även landgående så vi fick hoppa på på land och sen körde den ner oss i vattnet. Väl i vattnet kunde man ställa sig upp och gå runt på däck och fotografera. Guiderna som var med fiskade upp ett isblock ur vattnet som vi fick testa att hålla i och som de senare hackade mindre bitar av som vi fick smaka. Isen i sjön var tydligen 1000 år gammal eftersom det är ungefär så lång tid det tar från att den bildas på toppen av glaciären tills den har vandrat ner till vattnet och sedan kalvat sig loss. Från kalvningen tar det ytterligare 2-3 månader innan isen når ut till havet. Vi fick även visat för oss vad de olika linjerna och lagerna i isen betyder och varför några av blocken är klarblå, andra vita och genomskinliga och andra vita.

När vi kom tillbaks till land köpte vi varsin varm choklad och tittade på folk som blev attackerade av de häckande fåglarna (arctic tens). Därefter satte vi oss i bilen och körde några hundra meter bort till havet för att se sjöns utlopp. En bit därifrån stannade vi igen vid en annan glaciärsjö.

Nästa planerade stopp blev vattenfallet Svartifoss. Det var visserligen 1,2 km uppåt för att komma dit, men jämfört med våra andra strapatser på resan var det en väldigt enkel och tillrättalagd vandring. På vägen dit passerade man även två andra vattenfall som man kunde stanna och titta på så man hann inte bli helt slut av turen.

Vid åtta kom vi fram till vårt hotell, Fosshotel Nupar, som var helt annorlunda från tidigare boende på Island. Det här stället var helt cleant och avskalat, nästan lite sterilt, men rent och fint (framförallt jämfört med gårdagens campingduschar och toaletter...). Stället var helt fullbokat så vi fick inte bord i restaurangen förrän 21.30 så vi passade på att köpa med varsin öl till rummet och ta det lite lugnt. Vi fick stilla den värsta hungern med Pringles.

Till middag beställde vi båda lamm som serverades med småpotatis och en sallad. Gott, men inte så minnesvärt. Till det drack vi öl från lokala bryggerier och till efterrätt delade vi en chokladmousse med hallonrippel och hasselnötskaka.



























 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr