Gick upp tidigt i morse för att vara i skolan vid åtta och gå på konsultationstiden för inlämningsuppgifterna. Ingen bra idé... Kom dit, hade frågorna redo men när jag väl lyckats snappa åt mig skruv-föreläsaren så blev allt bara blaj. Allt jag frågade var tydligen sånt han hade sagt innan så han tyckte inte att det var värt att berätta det igen för mig. Här börjar jag bli lite sur eftersom han knappast kan anta att jag ska minnas varje ord han säger. Till exempel skulle jag komma ihåg värdet på två friktionskoefficienter i huvudet. Jo tjena! För det är nog det man tar med sig från föreläsningen.
Sedan visar det sig att det finns saker som är felaktiga i boken och saker som inte är självklart formulerade, till exempel så ska man bestämma ett åtdragningssätt för skruvarna men samma metod benämns på olika sätt i boken vilket gör det svårt att koppla ihop siffrorna, så han pekar på några värden och säger att detta ska jag välja. Sen hur jag ska resonera i uppgiften om varför jag valde just dessa är ju ett senare problem. För mig.
På nästa fråga jag ställde fick jag som svar "det ska du som konstruktör välja". Mitt svar är då att jag inte har tillräckliga kunskaper för det och då påstår han åter igen att han redan har lärt mig detta.
Och då ger jag upp. Jag känner mig dumförklarad eftersom jag tydligen redan ska veta allt och måste vara en idiot som kommer och frågar om såna självklara saker. Jag blir arg, börjar gråta och lämnar salen. (Hatar att jag börjar gråta så fort jag blir arg). Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga om detta... Ja, det är klart att jag kanske ska veta vissa saker för att klara kursen, men vad är poängen med konsultationstider om jag inte ska få hjälp? Jag har suttit med uppgiften i 17 timmar i helgen och ytterligare 7 timmar idag så jag tycker att jag förtjänar att få lite hjälp på det som är svårt. Det enda jag fick ut från konsultationen var att jag inte hade fattat något, blev tvungen att räkna om hela uppgiften, modellera om hela min konstruktion och var tillbaka på samma ruta som när jag gick till konsultationen. Sen satt jag fast igen.
Ett ännu större problem är att det här bara är halva uppgiften. När jag är klar här så ska jag börja räkna på svetsar och nu tänker jag inte visa mitt ansikte på konsultationstiderna igen. Pinsamt nog det som hände idag. Så hur ska jag få hjälp? Jag hoppas på mina vänner så klart. Annars lär jag vara körd. :/
Äsch, jag blir bara så ledsen. Jag tycker att jag är en ganska smart person (för det mesta) som tar skolan på allvar och då förväntar jag mig att lärarna bemöter mig på ett sätt som speglar detta. Jag tycker att jag förtjänar att få hjälp oavsett hur litet problemet är, precis som alla andra. Om jag behöver hjälp med att hitta ett värde på en sak så kan de ju visa mig hur jag slår i konstruktionshandböckerna, behöver jag hjälp med teorin kan de åtminstone peka på var jag kan läsa mer om ämnet och behöver jag hjälp med att förstå alla fördömda index så kan de ju förklara varför Fs och Ff ibland är samma sak medan Fs är en annan sak oxå.
Problemet är väl att jag inte förstår varför han skulle bemöta just mig så dåligt. :(
Sedan visar det sig att det finns saker som är felaktiga i boken och saker som inte är självklart formulerade, till exempel så ska man bestämma ett åtdragningssätt för skruvarna men samma metod benämns på olika sätt i boken vilket gör det svårt att koppla ihop siffrorna, så han pekar på några värden och säger att detta ska jag välja. Sen hur jag ska resonera i uppgiften om varför jag valde just dessa är ju ett senare problem. För mig.
På nästa fråga jag ställde fick jag som svar "det ska du som konstruktör välja". Mitt svar är då att jag inte har tillräckliga kunskaper för det och då påstår han åter igen att han redan har lärt mig detta.
Och då ger jag upp. Jag känner mig dumförklarad eftersom jag tydligen redan ska veta allt och måste vara en idiot som kommer och frågar om såna självklara saker. Jag blir arg, börjar gråta och lämnar salen. (Hatar att jag börjar gråta så fort jag blir arg). Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga om detta... Ja, det är klart att jag kanske ska veta vissa saker för att klara kursen, men vad är poängen med konsultationstider om jag inte ska få hjälp? Jag har suttit med uppgiften i 17 timmar i helgen och ytterligare 7 timmar idag så jag tycker att jag förtjänar att få lite hjälp på det som är svårt. Det enda jag fick ut från konsultationen var att jag inte hade fattat något, blev tvungen att räkna om hela uppgiften, modellera om hela min konstruktion och var tillbaka på samma ruta som när jag gick till konsultationen. Sen satt jag fast igen.
Ett ännu större problem är att det här bara är halva uppgiften. När jag är klar här så ska jag börja räkna på svetsar och nu tänker jag inte visa mitt ansikte på konsultationstiderna igen. Pinsamt nog det som hände idag. Så hur ska jag få hjälp? Jag hoppas på mina vänner så klart. Annars lär jag vara körd. :/
Äsch, jag blir bara så ledsen. Jag tycker att jag är en ganska smart person (för det mesta) som tar skolan på allvar och då förväntar jag mig att lärarna bemöter mig på ett sätt som speglar detta. Jag tycker att jag förtjänar att få hjälp oavsett hur litet problemet är, precis som alla andra. Om jag behöver hjälp med att hitta ett värde på en sak så kan de ju visa mig hur jag slår i konstruktionshandböckerna, behöver jag hjälp med teorin kan de åtminstone peka på var jag kan läsa mer om ämnet och behöver jag hjälp med att förstå alla fördömda index så kan de ju förklara varför Fs och Ff ibland är samma sak medan Fs är en annan sak oxå.
Problemet är väl att jag inte förstår varför han skulle bemöta just mig så dåligt. :(
Kommentarer
Skicka en kommentar