Fortsätt till huvudinnehåll

Göteborg/Ullared/fåglarna

Tillbaka i Lund igen och tillbaka i samma gamla rutiner. Och så klart har jag inte hunnit uppdatera här. -.- Men nu kommer det en liten summering av helgen!

I fredags åkte vi (jag, Johan, mamma och pappa) upp till Maria och Erik i Göteborg för att bland annat gå på julmarknaden på Liseberg. Vi kom upp ganska sent på fredagskvällen så vi hann bara med att dricka lite glögg och äta några lussebullar innan det var dags att sova.

På lördagen fick vi en god frukost serverad innan vi begav oss ut på stan för att shoppa. Jag och Johan köpte bara desinfektionsmedel till fåglarna, men de andra köpte en del kul. Sedan gick vi hem en snabb runda för att slänga av oss alla påsar men ganska snabbt begav vi oss ut igen mot Liseberg. På Liseberg var det en himla massa folk men vi tog oss runt där och tittade på lite allt möjligt. Jag och Johan köpte oss våra första tomtar som vi nu har satt upp i lägenheten. Det blev även en hel del glögg. :)



På kvällen var vi ganska möra så vi gjorde inte så mycket mer än åt och satt och pratade.

På söndagen började vi resan söderut, men gjorde ett uppehåll i Ullared. Jag har ju bara varit där en gång tidigare för många år sedan med mormor och morfar, så det var kul att se vad det är alla pratar om. Det blev i alla fall ett par timmar på varuhuset och vi blev ganska mycket fattigare under tiden, men det blev många bra inköp å andra sidan!

Det blev ännu lite mer julpynt till lägenheten, ganska måna nagellack, scrapbooking-material och en one piece till mig. Johan var duktig och köpte julklappar. Sedan blev det så klart en del tråkiga men nödvändiga saker med, typ rengöringsmedel och diskborstar...





Kvittot som vi fick var ju inte nådigt i alla fall! Det mätte över en halv meter.


Nu när vi har kommit hem har vi egentligen mest suttit och pluggat men vi har ju även påbörjat medicineringen av fåglarna. Piko visade sig vara ganska lätt att fånga in eftersom han litar på oss, men med Prim är det en annan femma! Vi fick placera Piko i transportburen under tiden vi försökt fånga in Prim. Stackars mina små gubbar! Den ena instängd och den andra jagad. :/ Men så får det väl vara, vi måste ju komma in under deras vingar med sprutan. Piko ska dessutom fångas in varje dag i tio dagar för att få medicin insprutad i näbben. Inte heller populärt! Stackaren vill allt annat än svälja så både jag och han är helt kladdiga i slutändan.

De dagar som vi ska medicinera båda fåglarna mot kvalster så ska hela buren, och allt annat som fåglarna använder, tvättas med ett medel som heter virkon s. Detta medel är sjukt otrevligt på alla sätt och vis. Till exempel så korroderar den metaller så man måste vara snabb med att spola av alla metalliska material. Andra material klarar det bättre, typ trä, men är desto svårare att göra rent. Dessutom så luktar medlet rutten fis och är farlig om den kommer i kontakt med huden.

Så det tog nästan två timmar för mig och Johan igår att städa alla grejer. Trots det är man ju lite nojig eftersom man vet att undulaterna tuggar på allt och man omöjligt kan veta om allt medel är bortsköljt. Förhoppningsvis tar de inte skada av denna elaka behandling!

För att göra saken ännu värre skulle vi ju byta ut deras fröer mot pellets. Ännu en sak som inte uppskattas av herrarna! Tydligen är pelletsen inte speciellt goda för båda två vägrar just nu att äta. Vi fick tips om att försöka blanda det med lite fruktjuice, så imorgon får vi sticka till affären och införskaffa sådan. Håll tummarna för att vi kan lura i dem lite mat!


Med lite gurka blir jag snabbt förlåten för den elaka behandlingen
En rolig sak är att vi såg på några Youtube-klipp att man kunde klick-träna sin undulat (precis som en hund), så nu har jag och Johan varit och köpt en liten klickare som vi ska använda. Så nu vet jag exakt vad jag ska göra hela jullovet. :) Hihi!

Sist men inte minst... Här kommer en bild på mina fina naglar som jag har haft under helgen. Jag blev nöjd över resultatet så därför får de komma med här på ett hörn. Grått baslack, blått lack som duttats ovanpå med en disksvamp och till sist ett glittrigt lack.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr