Fortsätt till huvudinnehåll

Midsommarafton

Midsommarafton i år var väldigt speciell. Inte bara för att det var jättelänge sedan vi firade midsommar på traditionellt vis, utan även för att stora delar av vår släkt samlades tillsammans. Förutom den närmsta släkten som bor i Lund hade vi besök från Schweiz, Hawaii, North Carolina och väldigt avlägsna släktingar från Stockholm. Så vi var ganska många kan man väl säga utan att gå till överdrift. ;)

Mamma och pappa hämtade upp mig och Johan för att plocka lite blommor till midsommarstången vid ett-tiden. När vi hade hittat lite ogräs begav vi oss direkt till Kulturen Östarp för att dansa (läs titta på när andra dansar) runt majstången. Först fick alla som ville dansa till små grodorna och andra sommarvisor och sedan blev det uppvisning av en grupp som faktiskt visste hur man dansande. Men då stack vi för det kändes som om det låg åska i luften.

Så vi följde med mamma och pappa och tog en glass (sådär lagom äcklig...) och sedan fixade vi lite med våra cyklar innan vi stack vidare till min morbrors familjs hus för lite middag. Där blev det så klart ett stort kramkalas när alla samlades. Jag tror att vi var mellan 30 och 40 stycken totalt, men då hade några familjevänner också anslutit sig till gruppen.

Så majstången kläddes i trädgården och vi åt traditionell midsommarmat. Sedan underhöll vi barnen lite med fotboll och lek på lekplatsen innan det blev dans, lek och jordgubbar.

Alla starka karlar reser midsommarstången.

Så klart har alla kvinnor och barn dekorerat den fint.

Sen blev det dans. Alla våra släktingar ställde sig i den innersta ringen så jag har tyvärr inga bilder på dem.

Här är två som inte dansade...

Hampus med lilla Evie i famnen. Det är nog ganska bekvämt att vara barn när man har så många gamla släktingar som är beredda på att bära runt på dem och mysa och leka med dem. :) 

Sedan blev det som sagt uppvisning.

På kvällen blev det en stång till som även den dekorerades av en massa flickor.

Marianne och Helena. 

Oj, vad duktiga de var...

Och detta gjorde männen istället. ;) I detta fall räknades även jag in i denna skara.

Även om det ser ut som om Ebbe dansar med majstången så reste han den faktiskt bara. Det krävdes inte riktigt lika många personer som tidigare...

Will och Evie ställer så gärna upp på foton.

Helena och Annie.

Oj vad lång man blir på Alexanders axlar.

En kusin med mycket allergi och Ralle som är såååå söt i sin krans. ;)

Poser. ;)

Vad är det med den här släkten egentligen?

Borde jag ha redigerat ihop denna bilden med den övre för att få en normal bild? Det hade varit den första i så fall.

En blandad skara.

Fina örhängen, Johan ;)

Fotboll stod också på schemat.

Jag och Annie smet och busade med Evie istället.

Evie och Hampe

Lite dans runt majstången

Sedan blev det lekar. Först skulle vi i lag förflytta oss inuti rockringar över en gräsplan. Notera att vi var 10 i laget och hade fyra rockringar... Sedan skulle vi spotta gelégordor så långt vi kunde. Därefter skulle vi bygga så höga torn vi kunde med hjälp av spagetti och marshmallows. Vårt blev kanske inte så bra...

Vinnande laget hade lite mer struktur...

Annie alltså...

Sista leken var med ballonger. Man skulle knyta fast en ballong runt benen och försöka hålla den hel så länge som möjligt.

De två finalisterna.

Jag tror inte att det är så man brukar ha flaggor... Men här är alla nationaliteter representerade.

Till sist blev det Wii i källaren med alla barnen. Förutom Johan som lekte med en jättestor tigerräka istället.
Det var en underbar midsommar. Dels att man fick uppleva den lite som förr med dans, lekar och familjen, men det är tack vare alla som reste världen över som gjorde det möjligt och ännu mer speciell än vad den annars varit. Så ett stort tack till alla som gjorde det möjligt. :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr