Fortsätt till huvudinnehåll

Riga med ÅF (1-3 okt 2016)

Nu hoppar vi fram ytterligare några månader. I oktober i fjol besökte jag och 1300 andra ÅF:are Riga under en helg. Syftet var konferensresan Toolbox som vi hade förberett oss för under ett helt år med gruppövningar och möten. Resan var själva examinationen och alla från ÅF Industry var inbjudna.

Vi anlände till Riga på lördagen och blev skjutsade till våra respektive hotell. Jag anlände relativt sent på dagen så efter att ha lämnat av mina grejer på rummet var det dags att bege sig ut på stan. Vi blev tilldelade grupper som vi skulle mötas upp i. När alla var samlade fick alla varsin bit kartong som man skulle vika ihop till något som såg ut ungefär som en legobit. Det dök även upp en klarinettspelande tjej som vi skulle följa efter. Hon ledde oss ut på ett stort torg där alla grupper till slut slöt upp. Klarinettspelaren återförenades med sin orkester som började spela och därefter höll vår divisionschef ett tal. Kartongerna som vi vikit ihop samlades in och byggdes ihop så att de bildade ordet Teamwork (eller var det Toolbox?). Festligheterna på torget avslutades med att 1300 ballonger släpptes ut i luften.







Därefter gällde det alla hålla bra koll på vilka kollegor som var i ens grupp för nu var det dags att vandra iväg till kvällens första restaurang. Varje grupp skulle besöka tre olika restauranger under kvällen (låt mig påminna om att vi var 1300 pers!). Vår grupps första stopp var ett ställe som serverade medeltida mat nere i en källare. Kyparna hade tidsenliga kläder och ett band spelade tidsenlig musik. Vi fick en grönsakssoppa i ett stop tillsammans med bröd och öl.

Nästa restaurang var raka motsatsen med sina vita dukar och välklädda kypare. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad som serverades, men jag tror att det var en bit kött med någon typ av potatismos.

Tredje stället var också helt annorlunda från de övriga. Det var ett steakhouse som serverade efterrätt i form av chokladkaka med diverse spännande tillbehör.

Efter maten var det fri lek i Riga resten av kvällen.





På söndagen ringde klockan tidigt på morgonen. Nu var det dags för konferens! Vi blev skjutsade ut till en stor arena en liten bit utanför centrala Riga där större delen av dagen skulle tillbringas. Under förmiddagen var det mest olika föreläsningar som stod på schemat. Den mest minnesvärda höll Henrik Fexeus i där han pratade om beteenden, kroppsspråk och röstlägen. På eftermiddagen var det dags för workshop. Vi blev indelade i grupper om ca 6 personer och en surfplatta. Surfplattan berättade för oss exakt var vi skulle vara vid vilken tidpunkt och vad vi skulle göra. Vi besökte ett tiotal olika stationer där vi skulle lösa olika typer av uppgifter, allt från att svara på ÅF-quiz, till att diskutera framtida svårigheter i branschen till att bygga torn av marshmallows och spaghetti. Därefter samlades vi igen och gick igenom alla gruppers resultat.

Vid femtiden tror jag att vi var klara och då kördes vi tillbaka till respektive hotell igen för ombyte och middag. Sedan var det åter dags att bege sig till arenan som under tiden hade svidat om till fest. Vi möttes av akrobater med eld. Flera olika barer med olika teman hade satts upp. Där fanns ett photobooth. Istället för vanliga sittplatser på golvet framför scenen stod det nu soffgrupper. Där fanns nattamat. Och det blev en föreställning och sedan dans och fest natten lång.





Dagen därpå var det dags att åka hem igen. De som hade riktigt otur hade blivit satta på flygplan som skulle lyfta tidigt på morgonen. I jämförelse hade jag riktigt tur för jag skulle inte åka hem förrän sent på kvällen. Därför hann jag och några kollegor med en lång rundvandring i staden. Vi besökte bland annat saluhallarna och vi tittade på många fina hus. Vi gick även en bit ut på andra sidan floden och tittade på ett monument från 1945. Vi besökte ett café där jag drack varm choklad och till sist åkte vi upp till en skybar och vila och väntade på att tiden skulle gå.




















Hela resan var helt fantastisk och jag är fortfarande djupt imponerad över hela arrangemanget. Att lyckas leda så många människor, först på olika restauranger och sedan under en hel workshop är nästan ofattbart för mig. Under workshopen såg jag totalt en kille som hade tappat bort sin grupp. Av 1300 personer!

Trots att jag var lite trött sista dagen uppskattade jag ändå att jag fick chans att utforska Riga i några timmar. Det är en väldigt fin stad som jag gärna besöker igen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr