Fortsätt till huvudinnehåll

Läsåret 2016

För ett år sedan fick jag en läsplatta av Johan och sedan dess har jag läst betydligt mer än vad jag gjorde innan dess. Jag tänkte därför ta en liten paus i semesterinläggen och göra en lista med alla böcker jag har läst i år. Here it goes!

Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie
En man som heter Ove  av Fredrik Backman
Paris Time Capsule  av Ella Carey
Ett vattentätt alibi av Agatha Christie
The maze runner  av James Dasher
The Scorch Trial av James Dasher
The Death Cure av James Dasher
The Kill Order av James Dasher
The Adventures of Sherlock Holmes av Arthur Conan Doyle
Sjöfararna av Diana Gabaldon
Slända i bärnsten av Diana Gabaldon
Trummornas dån av Diana Gabaldon
Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken  av Jonas Gardell
Tusen strålande solar av Khaled Hosseini
Fifty Shades of Grey av E L James
Fifty Shades Darker av E L James
Fifty Shades Freed av E L James
Grey av E L James
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson
The Phantom of the Opera av Gaston Leroux
The Magician's Nephew av C. S. Lewis
The Lion, the Witch and the Wardrobe av C. S. Lewis
The Horse and his Boy av C. S. Lewis
Prince Caspian av C. S. Lewis
Emil i Lönneberga av Astrid Lindgren
A Knight of the Seven Kingdoms  av George R. R. Martin
Me Before You av Jojo Moyes
After You av Jojo Moyes
My Sister's Keeper av Jodi Picoult
Small Gods av Terry Pratchet
The Name of the Wind av Patrick Rothfuss
The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss
Harry Potter and the Philosopher's Stone av J. K. Rowling
Harry Potter and the Chamber of Secrets av J. K. Rowling
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban av J. K. Rowling
Harry Potter and the Goblet of Fire av J. K. Rowling
Harry Potter and the Order of the Phoenix av J. K. Rowling
Harry Potter and the Half-Blood Prince av J. K. Rowling
Harry Potter and the Deathly Hallows av J. K. Rowling
Pretend You're Mine  av Lucy Score
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
The Fellowship of the Ring av J. R. R. Tolkien
The Two Towers av J. R. R. Tolkien
The Return of the King av J. R. R. Tolkien

45 böcker totalt alltså, vilket känns helt okej på ett år! Just nu håller jag på att läsa A Christmas Carol och sen får vi se vad det blir... Jag har ju en del olästa fortsättningar på följetonger som jag har påbörjat under året, till exempel Millennium-böckerna, Narnia och den sista boken i Maze Runner-serien. 

Den bästa boken/böckerna det här året har helt klart varit The Name of the Wind och The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss. Jag slukade dem med hull och hår och har även rekommenderat dem vidare till flera andra som tycker att de är lika bra! Gillar man äventyr, magi och har växt upp med Harry Potter-böckerna så är de självklara! 

Den sämsta boken som jag har läst i år är Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Jag tvingades läsa den i gymnasiet och jag tyckte att den var väldigt dålig då men jag ville ändå ge den en chans till nu när jag är lite äldre. Ärligt talat så är den fortfarande lika långtråkig som den var tidigare. Jag förstår mig inte på någon av karaktärerna och den känns generellt lite poänglös. Hur den kan räknas som en av Sverige bästa litterära verk är helt bortom mig. 

Nu hoppas jag att läsåret 2017 blir lika bra som 2016!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr