Fortsätt till huvudinnehåll

Vansbro Camping

Från Rossö tog det oss fem timmar att komma fram till vår nästa camping i Vansbro. Klockan hade hunnit bli ganska mycket innan vi var framme så när vi hade fått upp tältet gick vi direkt iväg till närmsta ICA och handlade på oss lite grillkorv och majskolvar som vi kunde grilla till kvällsmat. Vi köpte även geléhallon och godis-sockerbitar som vi grillade istället för marshmallows. Mycket godare i min mening och Johan höll med! Därefter satte vi oss och spelade ett parti Lost City innan det var dags att sova.

Ena sidan av campingen låg väldigt fint till längs Västerdalälven med andra sidan av campingen (den vi bodde på) hade utsikt över några mackar och en bilverkstad där de meckade halva natten med någon bil. Campingen i sig var ganska öppen och verkade inte direkt husera några långliggare. Så något opersonlig var den kanske men toaletterna och duscharna var väldigt rena, vilket jag uppskattade.

Jag hade kollat upp att de hade dressincykling längs en nedlagd del av inlandsbanan och efter några samtal till uthyraren lyckades vi få tag i en dressin. Naturen längs spåret var väldigt vacker, mest barrskog och några kalhyggen men vi hade även utsikt över Vanån nästan hela vägen. Det fanns inga utmärkta rastplatser längs vägen, men vi stannade vid en liten strand där Johan kunde hoppa i och bada och jag kunde sitta och titta på och äta kex. Sedan cyklade vi vidare en bit till tills vi nådde slutet av en sjö där vi vände tillbaka, uppskattningsvis 1,6 mil enkel resa.

När vi kom tillbaka till campingen var vi milt uttryckt trötta och svalkade oss med varsin glass innan det  var dags för att preppa inför middagen. När vi var mätta och belåtna var det dags att fixa till sig inför kvällen för då var det dags för anledningen vi var i Vansbro - Dansbandsveckan i Malung. En timmes bilfärd senare var vi framme och köpte inträdet direkt i entrén. Vi började med att gå en liten runda på området för att kolla läget och vi kunde med lätthet säga att det var rätt häftigt stort. Totalt sex dansbanor med vardera två alternerande dansband som spelade så att dansen aldrig avstannade. Vi är inte speciellt insatta i dansband, men vi kände så klart igen Barbados och Larz Kristerz. Generellt dansades det mycket fox på golven, men vi körde på med vår bugg så gott det gick men det blev några danser fox för vår del med. När klockan började närma sig elva var golven knökfulla och alkoholhalten på de närvarande hade ökat så vi tyckte att det räckte för vår del och körde tillbaka till Vansbro igen. Det är roligt att vi har upplevt det, men om vi skulle åka dit igen hade det nog fått vara med ett större kompisgäng.

Dagen efter var det dags för ännu en resdag. Vårt nästa mål var Särna, men vi passade på att göra ett kort stopp i Nusnäs där de gör dalahästar. Vi gick en liten tur i verkstaden och tittade på hur det gick till och sedan gick vi så klart även en tur i butiken och köpte med oss en häst hem. Resan till Särna var egentligen inte så lång (två timmar), men Johan har en vana att bli hungrig så vi fick stanna på en vägkrog och käka lite på vägen.

Nästa stopp blir alltså Särna!



















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr