Fortsätt till huvudinnehåll

En magisk kväll

Nu var det ett tag sedan jag bloggade igen, men jag måste kika in och berätta om gårdagen. Johan hade planerat en heldag för mig utan att jag fått veta något mer än att något skulle hända. Morgonen började med en lyxfrukost och sedan sa Johan till mig att klä på mig "vanliga" kläder och sköna skor och sen gick vi iväg mot stationen. Därifrån tog vi en buss bort till Nova för Johan hade lyssnat på mitt gnäll de senaste veckorna om att jag måste köpa ny jeans (alla som någonsin har provat jeans vet hur jobbigt det är att hitta nya...). Så det blev en lång provrunda, men till slut hittade jag två snygga och sköna par samt två flaskor duschgel och en skrubb. Vi hann även med en fika och en god lunch på Nova.

När vi kom hem blev jag beordrad att hoppa in i duschen. sminka mig och klä på mig något fint som om vi skulle på restaurang. Strax innan fem bar det iväg mot stationen igen och jag blev satt på ett tåg mot Malmö. Johan såg mycket lurig ut när vi passerade Malmö C, men på Triangeln sa han åt mig att hoppa av. Jag tyckte att det var väldigt många finklädda personer på tåget och stationen och vi följde efter det här lilla lämmeltåget bort till operahuset, till premiären av Bohème. Ja, opera! (!!) Jag blev så otroligt paff och glad att Johan hade fixat det här till mig. Helt otroligt!

Föreställningen var i fyra akter med en paus mellan, totalt 60+25+65 minuter, och det var helt fantastiskt. Varken jag eller Johan kände igen musiken, men handlingen var ju välkänd och väldigt rörande. De hade valt att göra en modern version där handlingen utspelade sig i ett nutida Paris, vilket passade väldigt bra. Musiken och operan var dock oförändrad och så klart på italienska (vi fick översättning på monitorer). Det var otroligt pampigt och vackert.

Efter föreställningen ledde Johan mig vidare till Möllevångstorget till en liten asiatisk restaurang vid namn Dubbel Dubbel som serverade dim sum. Vi beställde en meny med blandade rätt och fick bland annat mantao, wontons och jiaozi med blandade tillbehör så som edamame, shiitakesvamp, japanska pickles och gurksallad. Till efterrätt provad Johan en dessertdumpling med sesam och bönpuré som var förvånansvärt god. Allt var faktiskt riktigt gott! Och jag blev sååå mätt.

Så det blev verkligen en heldag och jag förstår inte hur Johan har lyckats fixa allt det här. Han är helt otrolig! :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr