Fortsätt till huvudinnehåll

Glömt blogga...

Idag började dagen med grupparbete. Vi har väl kommit en bit på vägen och det är ju bra, men vi är väl lite oense om vilket spår vi ska följa. Jag önskar väl att vi hade riktat in oss på en annan produkt just eftersom den de andra är inne på kommer innebära en del svårigheter längre fram i projektet. Men vad kan man göra? Jag har sagt min åsikt och om de nu vill fortsätta ändå så tänker jag göra det bästa av saken. :)

Efter lunch hade jag en föreläsning i rehabiliteringstekniken. Idag kom två personer från ett företag som arbetar med hjälpmedel för synskadade och pratade med oss. Det var väldigt intressant. Vi fick bland annat prova på att läsa blindskrift, gå med blindstav (även med en med ultraljud), testa och titta på olika hjälpmedel som finns idag för synskadade och se på de datorprogram de arbetar med.

Inför projektet fick man i alla fall många tips om vad man kan jobba med. Jag kan väl lugnt påstå att några av de saker och verktyg som fanns inte var helt optimala och det är väldigt intressant att börja titta på produkter ur helt andra synvinklar. Jag hade till exempel aldrig trott att en synskadad eller blind person skulle kunna använda en surfplatta, och även om de på marknaden inte är helt bra så finns åtminstone möjligheten tillgänglig. Rätt häftigt.

Eftersom majoriteten av alla synskador dyker upp i äldre dar på grund av ålder så måste man ju även tänka på nöjes-delen om jag kan kalla den så och inte bara utveckla verktyg för att man ska klara sig igenom vardagen. Som exempel sa mannen som föreläste att om man är van vid att mecka med bilen efter jobbet varje dag så är det ju viktigt för självuppfyllelsen att man får möjligheten att fortsätta med det. Jag kan knappt tänka mig ett liv utan min syn. Att inte längre kunna fotografera, måla, spela dator, titta på filmer, gå och upptäcka vad jag vill, etc. Det är ju saker som identifierar mig som person. Ta det ifrån mig så kommer jag ju knappt veta vem jag är längre.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lugn tisdag

Just nu sitter Johan och tentar och jag funderar på om jag ska börja göra dressingen till vår Caesarsallad till ikväll. Jag är inte så haj på det där med att vispa så att det inte såsen inte skär sig så jag funderar på om jag ska fuska och använda färdig majonnäs istället. Fast jag har ju en och en halv timme på mig att misslyckas och testa igen så jag kanske ger det ett försök... Mer idag? Inte mycket... Var och handlade och jag har även hunnit dammsuga lite grann. Imorgon? Inte så mycket mer... Får se hur mycket Johan ska plugga och hur vädret blir. Hade varit skönt att gå ut och gå lite. Annars kommer jag nog kolla på serier eller läsa. Jag är inte så van vid att ställa in skärpan manuellt men jag läste i boken jag fick av pappa som handlar om min kamera att man i sökaren kan se var man har sitt fokus när man jobbar manuellt. Så jag gav det ett försök idag. Inte helt lätt när fåglarna inte är stilla, men man märker att de två bilderna är helt olika.

Glossy!!!

Ihh! Åkte direkt efter jobbet och hämtade mitt paket från Glossybox som låg på posten. Tänkte uppdatera ordentligt senare, men kan ju säga som så: det är myyycket kul i! :D

Sjuuukt rörigt!

En sak jag inte saknar med att vara hemma igen är min gamla dator. Den här skräphögen har tagit lite mer än 20 minuter att starta. Dvs på 20 minuter har jag tryckt på startknappen och fått igång min blogg. Wow, vilken kraft den har under chassit! Tillbaka till min dag... Jag åkte hem till mamma och pappa vid tre och möttes av totalt kaos här på övervåningen. Maria och mamma hade bara vräkt ut allt från vinden och in i "spelrummet". Sitter bokstavligen talat omringad av kartonger. För att ens komma fram till datorn behövde jag flytta undan tre. Fast en del framsteg har gjorts idag. Vi räknade att vi hade 23 kartonger var och en del gemensamma (jag och Maria) och nu har jag ungefär 12 kvar. Det är faktiskt väldigt kul att rensa i röran för man hittar så många leksaker som man hade glömt. Jag blev sjukt nostalgisk när jag öppnade lådorna med mitt gamla Belle Ville-lego. Älskade verkligen att leka med det och jag hade sjukt mycket. En gång fösökte jag bygga ett höghus. Jag tr